Fordonet finns bevarat
Rälsbuss SJ YCo5p / YBo5p / YP
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”
Se alla objekt och bilder i arkivet med: YCo5p / YBo5p / YP.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över rälsbussar av typen YBo5p
Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Historik |
YCo5p / YBo5p / YP | 788 | 1952−06−12 | 1952-06: Västervik, 1960-05: Rimbo, 1960-10: Skara, 1962-06: Rimbo. |
1972 | 1976 † | 1972: Såld till RB. 1974-07-16: Kollision vägfordon, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 789 | 1952-07-12 | 1952-07: Västervik, 1964-04: Växjö, 1964-11: Kalmar, 1968-01: Växjö. |
1972 | 1976 † | Bilder | 1972-04-14: Kollision, Virserum. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 790 | 1952-08-29 | 1952-08: Västervik, 1964-04: Kalmar, 1968-01: Växjö. |
1974 | 1974 † | Bilder | 1973-09-13: Kollision, Åseda–Flybo. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 791 | 1952-10-21 | 1952: Västervik, 1964: Kalmar, 1966: Skara, 1967: Växjö, 1968: Rimbo. |
1971 | 1971 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 792 | 1952-12-09 | 1952: Västervik, 1953: Norrköping, 1960: Västervik. |
1972 | 1975 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p | 793 | 1953-01-13 | 1953: Norrköping. | 1960 | 1960 † | 1960-03-28: Brand, Norrköping. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 794 | 1953-03-09 | 1953: Västervik, 1964: Linköping, 1964: Västervik, 1974: Växjö. |
1977 | 1979 † | Bilder | 1977-01-04: Kollision, Tuna–Väderum. | |
YCo5p / YBo5p | 795 | 1953-04 | 1953: Västervik, 1964: Linköping. |
1964 | 1965 † | Bilder | 1964-07-14: Urspårning, Åtvidaberg. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 796 | 1953-05-02 | 1953: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 797 | 1953-06-17 | 1953: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1972 | ULJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till VHVJ. 1989-08-12: Krockskadad vid kollision i Hultsfred. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 2010: Såld till ULJ. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 798 | 1953-07-14 | 1953-07: Västervik, 1959-05: Kalmar. |
1970 | 1972 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 799 | 1953-08 | 1953: Kalmar. | 1970 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 800 | 1953-09 | 1953: Kalmar, 1968: Växjö. |
1976 | 1976 † | Bilder | 1975-10-24: Brand, Vena–Gnötteln. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 801 | 1953-10 | 1953: Kalmar, 1965: Växjö. |
1984 | 1991 † | Bilder | 1984-09-01: Avställd. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1989-07-03: Förstörd vid brand, Åseda. | |
YCo5p / YBo5p | 802 | 1953-11 | 1953: Kalmar. | 1966 | 1966 † | 1966-03-28: Brand, Kalmar. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 803 | 1953-11 | 1953: Kalmar. | 1970 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 804 | 1953-12 | 1953: Kalmar, 1968: Växjö. |
1983 | TJF | Bilder | 1982-11-06: Skadad vid brand, Växjö. 1983-08-25: Såld till Björn Karlsson. 1983: Såld till KlV. 1984-11-13: Skickad från Örebro till Deje och KlV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 2020: Såld till TJF för 50.000 kr. |
|
YCo5p / YBo5p | 805 | 1954-01 | 1954: Kalmar. | 1964 | 1965 † | Bilder | 1964-10-27: Kollision, Blomstermåla. | |
YCo5p / YBo5p | 806 | 1954-03-01 | 1954: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1964 | 1964 † | 1964-11-12: Brand, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 807 | 1954-03-19 | 1954: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 808 | 1954-03-30 | 1954: Norrköping, 1962: Rimbo, 1982: Växjö. |
1984 | WFJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1982: Såld till SJ. 1985: Såld till WFJ. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 809 | 1954-04-12 | 1954: Norrköping, 1964: Kalmar, 1966: Skara, 1967: Växjö, 1968: Rimbo. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 810 | 1954-05-22 | 1954: Norrköping, 1966: Skara. |
1970 | 1973 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 811 | 1954-05-20 | 1954: Norrköping, 1966: Skara. |
1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 873 | 1954-06-14 | 1954: Norrköping, 1966: Västervik, 1975-09: Växjö. |
1984 | FSVV | Bilder | 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 874 | 1954-07-02 | 1954: Norrköping, 1966: Västervik, 1975-09: Växjö. |
1984 | FSVV | Bilder | 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 1997: Deponerad hos AGJ. 2000: Deponerad hos TJF. | |
YCo5p / YBo5p | 875 | 1954-04-17 | 1954: Västervik. | 1966 | 1966 † | Bilder | 1966-06-19: Kollision, Hultsfred. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 876 | 1954-08 | 1954: Skara. | 1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP / | 877 | 1954-09-17 | 1954: Norrköping, 1961: Rimbo. |
1972 | EH | 1972: Såld till RB. 1978: Ombyggd till elrevisionsbuss RB 60. 2006: Såld till EH. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 878 | 1954–09−17 | 1954: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1971 | 1971 † | 1971: Växlingsmissöde. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 879 | 1954-10-19 | 1954: Norrköping, 1962: Rimbo. |
1972 | 1976 † | 1974-07-16: Kollision, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 880 | 1954-11-02 | 1954: Norrköping, 1961: Rimbo. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 881 | 1954-11 | 1954: Skara, 1962: Rimbo, 1981-06: Växjö. |
1984 | FSVV | Bilder | 1972: Såld till RB. 1981-06: Såld till SJ. 1984-09-01: Avställd. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 882 | 1954-11 | 1955: Västervik, 1963: Skara. |
1972 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 883 | 1954-12 | 1954: Skara, 1961: Rimbo, 1984-04: Växjö. |
1984 | TJF | Bilder | 1972: Såld till RB. 1984-04: Såld till SJ. 1985: Såld till TJF. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 884 | 1955-01 | 1955: Västervik, 1975-09: Växjö. |
1984 | FSVV | Bilder | 1984-09-01: Avställd. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997: Såld till JAB. 2010: Såld till SH. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 885 | 1955-01 | 1955: Skara, 1961: Rimbo. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 886 | 1955-02 | 1955: Skara, 1962: Rimbo, 1982-03: Växjö. |
1984 | AGJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1982-03: Såld till SJ. 1984-09-01: Avställd. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1989-08-12: Krockskadad efter kollision i Hultsfred. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 2010: Såld till AGJ. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 887 | 1955-03-23 | 1955: Linköping, 1960-05: Rimbo, 1960-10: Skara. |
1973 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 888 | 1955-03-23 | 1955: Linköping, 1960-07: Rimbo, 1960−10: Västervik, 1975-09: Växjö. |
1982 | TJF | Bilder | 1981-11-02: Kollision, Evedal. 1982: Såld till Björn Karlsson. 1982: Såld till KlV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 2017: Såld till TJF. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 889 | 1955-04-20 | 1955: Linköping, 1963: Uddevalla, 1964: Växjö. |
1970 | 1971 † | 1970-04-30: Kollision, Braås. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 890 | 1955-05-02 | 1955: Linköping, 1963: Uddevalla, 1964: Växjö, 1965: Rimbo. |
1970 | 1970 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 891 | 1955-05-24 | 1955: Linköping, 1963: Kalmar, 1966: Skara. |
1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p | 892 | 1955-06-07 | 1955: Linköping, 1963: Västervik. |
1966 | 1966 † | 1966-06-17: Kollision, Tjursbo. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 893 | 1955-06-16 | 1955: Linköping, 1957: Norrköping, 1960: Västervik, 1975-09: Växjö. |
1984 | TJF | Bilder | 1984-09-01: Avställd. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997-10-18: Såld till FSVV. 2017: Såld till TJF. | |
YCo5p / YBo5p | 894 | 1955-07-13 | 1955: Linköping, 1963: Västervik, 1965: Rimbo. |
1967 | 1967 † | 1967-09-14: Kollision, Stocksund. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 895 | 1955-07-13 | 1955: Linköping, 1964: Västervik, 1964: Rimbo. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p/ YBo5p / YBo5t /Y5T | 896 | 1955-09-02 | 1955: Linköping, 1963: Kalmar, 1964: Växjö, 1965: Karlshamn. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 897 | 1955-09-03 | 1955: Linköping, 1959: Västervik, 1961: Rimbo, Växjö 1984. |
1984 | TJF | Bilder | 1972: Såld till RB. 1984: Såld till SJ. 1985: Såld till FSVV. 1987: Såld till VHVJ. 1993-03: Såld till SMAB. 1997: Såld till JAB. 2010: Såld till TJF. | |
YCo5p / YBo5p | 898 | 1955-09 | 1955: Linköping, 1959: Skara. |
1964 | 1964 † | 1964-05-12: Kollision, Öttum. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 899 | 1955-10 | 1955: Skara. | 1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 900 | 1955-11 | 1955: Skara, 1967: Växjö. |
1982 | TJF | Bilder | 1981-11-02: Kollision, Evedal. 1982: Såld till privatperson. 1982: Såld till TJF. | |
YCo5p / YBo5p / YBo5t | 901 | 1955-09-09 | 1955: Linköping, 1963: Kalmar, 1964: Växjö, 1965: Karlshamn. |
1967 | 1968 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. 1967-10-09: Kollision, Fridafors. | ||
YBo5p / YP | 906 | 1956-12 | 1956: Skara. | 1973 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 907 | 1955-12-01 | 1955: Linköping, 1963-09: Västervik, 1963−11: Uddevalla, 1964: Växjö, 1965: Kalmar. |
1970 | 1971 † | |||
YCo5p / YBo5p / YBo5t / Y5T | 908 | 1955-12-17 | 1955: Linköping, 1963: Kalmar, 1964: Växjö, 1965: Karlshamn. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Malmö. | ||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 909 | 1956-01-17 | 1956: Linköping, 1963: Kalmar, 1964: Växjö, 1965: Karlshamn. |
1970 | 1970 † | 1964-05: Ombyggd till YBo5t, Malmö. 1969-12-12: Brand, Karlshamn. | ||
YBo5p / YP | 910 | 1956-11 | 1956: Skara. | 1973 | 1973 † | 1970-08-04: Kollision, Lundsbrunn. | ||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 911 | 1956-11 | 1956: Skara, 1963: Uddevalla, 1964: Växjö, 1968: Karlshamn. |
1973 | 1973 † | 1968-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. | ||
YBo5p / YP | 912 | 1957-01 | 1957: Skara. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 913 | 1957-03 | 1957: Skara. | 1970 | AGJ | 1978: Såld till AGJ. | ||
YBo5p / YP | 914 | 1957-04 | 1957: Skara. | 1973 | SkLJ | Bilder | 1973: Såld till SkLJ. | |
YBo5p / YP | 915 | 1957-05 | 1957: Skara. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 916 | 1957-06 | 1957: Skara. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 917 | 1957-06 | 1957: Skara. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 918 | 1957-07 | 1957: Skara. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 919 | 1957-09 | 1957: Skara, 1964: Växjö, 1965: Karlshamn. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Malmö. | ||
YBo5p / YP | 920 | 1957-09 | 1957: Skara. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 921 | 1957-09 | 1957: Skara, 1967: Kalmar. |
1970 | 1971 † | |||
YBo5p / YP | 922 | 1957-11 | 1957: Skara. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 923 | 1957-11 | 1957: Skara, 1961: Västervik, 1964: Skara. |
1970 | 1973 † | |||
YBo5p | 924 | 1958-04 | 1958: Skara, 1961: Rimbo. |
1961 | 1961 † | 1961-10-02: Kollision, vägfordon, Uppsala. |
Förkortningar: AGJ=Anten–Gräfsnäs Järnväg, FSVV=Föreningen Smalspåret Växjö–Västervik, KlV=Klarälvsbanans Vänner, RB=Roslagsbanan, SH=Smalspåret i Hultsfred AB, SkLJ=Skara Lundsbrunns Järnvägar, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västerviks Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
Rälsbuss SJ YCo5p / YBo5p / YP
SJ YP 801 i Västervik. Foto: Lars Lindén
Skiss över YBo5p. Källa: Järnvägsmuseet.
Fakta | SJ YCo5p / YBo5p / YP |
Byggt antal: | 72 st |
Bevarat antal: | 19 st |
Byggår: | 1952–1958 |
Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå |
Nummerserie: | 788–811, 873–901, 906–924 |
Motor: | Scania-Vabis D812 |
Effekt: | 115 kW (155 hk) |
Längd: | 16,6 m |
Bredd: | 2,6 m |
Tjänstevikt: | 13,7 ton |
Sittplatser: | 42 st |
Sth: | 85 km/h |
Bilder: | Länk |