Fordonet finns bevarat
Rälsbuss SJ YCo5p / YBo5p / YP
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”
Se alla objekt och bilder i arkivet med: YCo5p / YBo5p / YP.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över rälsbussar av typen YBo5p
Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
YCo5p / YBo5p / YP | 788 | 1952-06-12 | Västervik 1952–60, RB 1960, Skara 1960–62, RB 1962–72. |
1972 | 1976 † | 1974-07-16: Kollision, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 789 | 1952-07-12 | Västervik 1952–64, Växjö 1964, Kalmar 1964–68, Växjö 1968–72. |
1972 | 1976 † | Bilder | 1972-04-14: Kollision, Virserum. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 790 | 1952-08-29 | Västervik 1952–64, Kalmar 1964–68, Växjö 1968–74. |
1974 | 1974 † | Bilder | 1973-09-13: Kollision, Åseda–Flybo. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 791 | 1952-10-21 | Västervik 1952–64, Kalmar 1964–66, Skara 1966–67, Växjö 1967–68, RB 1968–71. |
1971 | 1971 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 792 | 1952-12-09 | Västervik 1952–53, Norrköping 1953–60, Västervik 1960–72. |
1972 | 1975 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p | 793 | 1953-01-13 | Norrköping 1953–60. | 1960 | 1960 † | 1960-03-28: Brand, Norrköping. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 794 | 1953-03-09 | Västervik 1953–64, Linköping 1964, Västervik 1964–74, Växjö 1974–77. |
1977 | 1979 † | Bilder | 1977-01-04: Kollision, Tuna–Väderum. | |
YCo5p / YBo5p | 795 | 1953-04 | Västervik 1953–64, Linköping 1964. |
1964 | 1965 † | Bilder | 1964-07-14: Urspårning, Åtvidaberg. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 796 | 1953-05-02 | Norrköping 1953–62, RB 1962–72. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. |
||
YCo5p / YBo5p / YP | 797 | 1953-06-17 | Norrköping 1953–62, RB 1962–72. |
1972 | ULJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till VHVJ. 1989-08-12: Kollision, Hultsfred. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 798 | 1953-07-14 | Västervik 1953–59, Kalmar 1959–70. |
1970 | 1972 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 799 | 1953-08 | Kalmar 1953–70. | 1970 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 800 | 1953-09 | Kalmar 1953–68, Växjö 1968–76. |
1976 | 1976 † | Bilder | 1975-10-24: Brand, Vena–Gnötteln. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 801 | 1953-10 | Kalmar 1953–65, Växjö 1965–84. |
1984 | 1991 † | Bilder | 1985: Såld till FSVV. 1989-07-03: Brand, Åseda. | |
YCo5p / YBo5p | 802 | 1953-11 | Kalmar 1953–66. | 1966 | 1966 † | 1966-03-28: Brand, Kalmar. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 803 | 1953-11 | Kalmar 1953–70. | 1970 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 804 | 1953-12 | Kalmar 1953–68, Växjö 1968–83. |
1983 | TJF | Bilder | 1982-11-06: Brand, Växjö. 1983: Såld till privatperson. 1983: Såld till KlV. 1987: Såld till VHVJ. |
|
YCo5p / YBo5p | 805 | 1954-01 | Kalmar 1954–64. | 1964 | 1965 † | 1964-10-27: Kollision, Blomstermåla. | ||
YCo5p / YBo5p | 806 | 1954-03-01 | Norrköping 1954–62, RB 1962–64. |
1964 | 1964 † | 1964-11-12: Brand, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 807 | 1954-03-19 | Norrköping 1954–62, RB 1962–70. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 808 | 1954-03-30 | Norrköping 1954–62, RB 1962–82, Växjö 1982–84. |
1984 | WFJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1982: Såld till SJ. 1985: Såld till WFJ. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 809 | 1954-04-12 | Norrköping 1954–64, Kalmar 1964–66, Skara 1966–67, Växjö 1967–68, RB 1968–72. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. |
||
YCo5p / YBo5p / YP | 810 | 1954-05-22 | Norrköping 1954–66, Skara 1966–70. |
1970 | 1973 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 811 | 1954-05-20 | Norrköping 1954–66, Skara 1966–70. |
1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 873 | 1954-06-14 | Norrköping 1954–66, Västervik 1966–75, Växjö 1975–84. |
1984 | FSVV | Bilder | 1985: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 874 | 1954-07-02 | Norrköping 1954–66, Västervik 1966–75, Växjö 1975–84. |
1984 | FSVV | Bilder | 1985: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p | 875 | 1954-04-17 | Västervik 1954–66. | 1966 | 1966 † | Bilder | 1966-06-19: Kollision, Hultsfred. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 876 | 1954-08 | Skara 1954–70. | 1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP / | 877 | 1954-09-17 | Norrköping 1954–61, RB 1961–72. |
1972 | SH | 1972: Såld till RB. 1978: Ombyggd till elrevisionsbuss. 2006: Såld till SH. |
||
YCo5p / YBo5p / YP | 878 | 1954-09-17 | Norrköping 1954–62, RB 1962–71. |
1971 | 1971 † | 1971: Växlingsmissöde. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 879 | 1954-10-19 | Norrköping 1954–62, RB 1962–72. |
1972 | 1976 † | 1974-07-16: Kollision, Frösunda. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 880 | 1954-11-02 | Norrköping 1954–61, RB 1961–70. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 881 | 1954-11 | Skara 1954–62, RB 1962–81, Växjö 1981–84. |
1984 | FSVV | Bilder | 1972: Såld till RB. 1981: Såld till SJ. 1985: Såld till FSVV. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 882 | 1954-11 | Västervik 1955–63, Skara 1963–72. |
1972 | 1972 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 883 | 1954-12 | Skara 1954–61, RB 1961–84, Växjö 1984. |
1984 | TJF | Bilder | 1972: Såld till RB. 1984: Såld till SJ. 1985: Såld till TJF. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 884 | 1955-01 | Västervik 1955–75, Växjö 1975–84. |
1984 | FSVV | Bilder | 1985: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p / YP | 885 | 1955-01 | Skara 1955–61, RB 1961–72. |
1972 | ULJ | 1972: Såld till RB. 1987: Såld till ULJ. |
||
YCo5p / YBo5p / YP | 886 | 1955-02 | Skara 1955–62, RB 1962–82, Växjö 1982–84. |
1984 | AGJ | Bilder | 1972: Såld till RB. 1982: Såld till SJ. 1985: Såld till FSVV. 1989-08-12: Kollision, Hultsfred. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 887 | 1955-03-23 | Linköping 1955–60, RB 1960, Skara 1960–73. |
1973 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 888 | 1955-03-23 | Linköping 1955–60, RB 1960, Västervik 1960–75, Växjö 1975–82. |
1982 | TJF | Bilder | 1981-11-02: Kollision, Evedal. 1982: Såld till privatperson. 1982: Såld till KlV. 1987: Såld till VHVJ. |
|
YCo5p / YBo5p / YP | 889 | 1955-04-20 | Linköping 1955–63, Uddevalla 1963–64, Växjö 1964–70. |
1970 | 1971 † | 1970-04-30: Kollision, Braås. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 890 | 1955-05-02 | Linköping 1955–63, Uddevalla 1963–64, Växjö 1964–65, RB 1965–70. |
1970 | 1970 † | Bilder | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 891 | 1955-05-24 | Linköping 1955–63, Kalmar 1963–66, Skara 1966–70. |
1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p | 892 | 1955-06-07 | Linköping 1955–63, Västervik 1963–66. |
1966 | 1966 † | 1966-06-17: Kollision, Tjursbo. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 893 | 1955-06-16 | Linköping 1955–57, Norrköping 1957-60, Västervik 1960–75, Växjö 1975–84. |
1984 | TJF | Bilder | 1985: Såld till FSVV. | |
YCo5p / YBo5p | 894 | 1955-07-13 | Linköping 1955–63, Västervik 1963–65, RB 1965–67. |
1967 | 1967 † | 1967-09-14: Kollision, Stocksund. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 895 | 1955-07-13 | Linköping 1955–63, Västervik 1964–64, RB 1964–70. |
1970 | 1970 † | |||
YCo5p/ YBo5p / YBo5t /Y5T | 896 | 1955-09-02 | Linköping 1955–63, Kalmar 1963–64, Växjö 1964–65, Karlshamn 1965–1973. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 897 | 1955-09-03 | Linköping 1955-59, Västervik 1959–61, RB 1961–84, Växjö 1984. |
1984 | TJF | Bilder | 1972: Såld till RB. 1984: Såld till SJ. 1985: Såld till FSVV. |
|
YCo5p / YBo5p | 898 | 1955-09 | Linköping 1955-59, Skara 1959–64. |
1964 | 1964 † | 1964-05-12: Kollision, Öttum. | ||
YCo5p / YBo5p / YP | 899 | 1955-10 | Skara 1955–70. | 1970 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 900 | 1955-11 | Skara 1955–67, Växjö 1967–82. |
1982 | TJF | Bilder | 1981-11-02: Kollision, Evedal. 1982: Såld till privatperson. 1982: Såld till TJF. |
|
YCo5p / YBo5p / YBo5t | 901 | 1955-09-09 | Linköping 1955–63, Kalmar 1963–64, Växjö 1964–65, Karlshamn 1965–1973. |
1967 | 1968 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. 1967-10-09: Kollision, Fridafors. | ||
YBo5p / YP | 906 | 1956-12 | Skara 1956–73. | 1973 | 1973 † | |||
YCo5p / YBo5p / YP | 907 | 1955-12-01 | Linköping 1955–63, Västervik 1963, Uddevalla 1963–64, Växjö 1964–65, Kalmar 1965–70. |
1970 | 1971 † | |||
YCo5p / YBo5p / YBo5t / Y5T | 908 | 1955-12-17 | Linköping 1955–63, Kalmar 1963–64, Växjö 1964–65, Karlshamn 1965–1973. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Malmö. | ||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 909 | 1956-01-17 | Linköping 1956–63, Kalmar 1963–64, Växjö 1964–65, Karlshamn 1965–1973. |
1970 | 1970 † | 1964-05: Ombyggd till YBo5t, Malmö. 1969-12-12: Brand, Karlshamn. |
||
YBo5p / YP | 910 | 1956-11 | Skara 1956–73. | 1973 | 1973 † | 1970-08-04: Kollision, Lundsbrunn. | ||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 911 | 1956-11 | Skara 1956–63, Uddevalla 1963–64, Växjö 1964–68, Karlshamn 1968–73. |
1973 | 1973 † | 1968-06: Ombyggd till YBo5t, Växjö. | ||
YBo5p / YP | 912 | 1957-01 | Skara 1957–70. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 913 | 1957-03 | Skara 1957–70. | 1970 | AGJ | 1978: Såld till AGJ. | ||
YBo5p / YP | 914 | 1957-04 | Skara 1957–73. | 1973 | SkLJ | 1973: Såld till SkLJ. | ||
YBo5p / YP | 915 | 1957-05 | Skara 1957–73. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 916 | 1957-06 | Skara 1957–70. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 917 | 1957-06 | Skara 1957–73. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 918 | 1957-07 | Skara 1957–70. | 1970 | 1973 † | |||
YBo5p / YBo5t / Y5T | 919 | 1957-09 | Skara 1957–64, Växjö 1964–65, Karlshamn 1965–73. |
1973 | 1973 † | 1964-06: Ombyggd till YBo5t, Malmö. | ||
YBo5p / YP | 920 | 1957-09 | Skara 1957–73. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 921 | 1957-09 | Skara 1957–67, Kalmar 1967–70. |
1970 | 1971 † | |||
YBo5p / YP | 922 | 1957-11 | Skara 1957–73. | 1973 | 1973 † | |||
YBo5p / YP | 923 | 1957-11 | Skara 1957–61, Västervik 1961–64, Skara 1964–70. |
1970 | 1973 † | |||
YBo5p | 924 | 1958-04 | Skara 1958–61, RB 1961. |
1961 | 1961 † | 1961-10-02: Kollision, vägfordon, Uppsala. |
Förkortningar: AGJ=Anten–Gräfsnäs Järnväg, FSVV=Föreningen Smalspåret Växjö–Västervik, KlV=Klarälvsbanans Vänner, RB=Roslagsbanan, SH=Smalspåret i Hultsfred AB, SkLJ=Skara Lundsbrunns Järnvägar, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västerviks Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
Rälsbuss SJ YCo5p / YBo5p / YP
SJ YP 801 i Västervik. Foto: Lars Lindén
Skiss över YBo5p. Källa: Järnvägsmuseet.
Fakta | SJ YCo5p / YBo5p / YP |
Byggt antal: | 72 st |
Bevarat antal: | 19 st |
Byggår: | 1952–1958 |
Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå |
Nummerserie: | 788–811, 873–901, 906–924 |
Motor: | Scania-Vabis D812 |
Effekt: | 115 kW (155 hk) |
Längd: | 16,6 m |
Bredd: | 2,6 m |
Tjänstevikt: | 13,7 ton |
Sittplatser: | 42 st |
Sth: | 85 km/h |
Bilder: | Länk |