Objekt
Då och då förekom ”trådsäsonger”, när större mängder tråd ankom för vidaretransport till Verkebäck, där rullarna lastades om med kran till traktor och vagn för sista sträckan till Gunnebo bruk. Då kunde det som denna dag, den 26 mars 1971 det hända att de två multipelkopplade lokomotorerna Z4p 405 + 403 förstärktes med ytterligare en – i detta fall ej multipelkopplingsbar, nämligen Z4p 266. Bilden av tåget tillbaka till Västervik med i huvudsak tomvagnar - är tagen utanför AB Slipmaterials fabrik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 26 mars 1971
ID: LEMA00011
Objekt
När lokföraren från Linköping ankommit med godståget hade han rast/vila. T43-loket stod normalt på bangården med motorn avstängd. För att inte behöva starta motorn eller förkorta lokförarens paus brukade växlingspersonalen som sista åtgärd när avgående godståg var sammanväxlat ta sin Z43 och sätta T43-loket framför det ihopväxlade tåget. På bilden SJ T43 256.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 29 mars 1971
ID: LEMA00012
Objekt
En bild i kvällssol tagen den 5 maj 1971. SJ YP 873 och UBFYP 1793 på spår 1 närmast stationshuset i Västervik. Y8 1008 (första vagn i invigningståget vid breddningen 1964) först på spår 2.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 5 maj 1971
ID: LEMA00013
Objekt
Rampning, d.v.s. växling av de normalspårsvagnar på överföringsvagnar som i detta fall ska avgå till Verkebäck och Ankarsrum påföljande vardagsmorgon. Tidtabellen var vid denna tid sådan att godståget på smalspåret, lokalt kallat ”Grytfoten”, avgick tidigt på morgonen, innan dagens normalspårsgodståg hunnit till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 6 maj 1971
ID: LEMA00014
Objekt
Z4p 405 +Z4p 406 ankommer med lokalgodståget "Grytfoten" till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00015
Objekt
När lokalgodståget ”Grytfoten” ankommit Västervik från Ankarsrum och Verkebäck gick de två multipelkopplade lokomotorerna som dragit det normalt i stall. Denna dag, den 20 september 1971, var det SJ Z4p 405+406, och en annan lokomotor – Z4p 266 – tog över rampningen av vagnar till och från normalspåret.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00016
Objekt
Den 12 oktober 1971 inträffade ett ”växlingsmissöde” där ett antal trådlastade vagnar knuffade den stillastående SJ T43 244 genom stoppbocken. Detta lok gick sedan en tid med endast en bränsletank i stället för två. T43 244 återfinns numera i Kanada.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 12 oktober 1971
ID: LEMA00017
Objekt
Som första ”hjälpfordon” vid ”växlingsmissödet” med SJ T43 244 den 12 oktober 1971 användes motortrallan MTR53p nr 381 (ombyggd från Yp 727 och kallad ”Sputnik”). Lägg märke till den treaxliga godsvagnen littera Oarp.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 12 oktober 1971
ID: LEMA00018
Objekt
Dieselloket SJ Tc 311 gjorde en provtur inför förväntad snöröjning den 2 december 1971. Här vänds loket i Västervik före återfärd.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 december 1971
ID: LEMA00019
Objekt
SJ T43 250 växlar i snöväder på bangården i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00010
Objekt
Den 28 december 1971 drabbades Västerviksområdet av ymnigt snöfall, men något ploglok sågs inte till. Här ankommer SJ T43 250 med godståget från Linköping.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00020
Objekt
SJ Z49 100 efter ankomst Västervik först i sydgående spårrensningsfärd den 28 december 1971.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00021
Objekt
När SJ T43 250 ankommit Västervik den 28 december 1971 fanns ingen lokomotor tillgänglig. Ett plogtåg med Z49 100, en spårrensare och Z43 207 ankom medan T43:an var sysselsatt med växlingen.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00022
Objekt
Snöskruven A 7, placerad i Växjö, med SJ Z4p 266 och spårrensare står här klar att avgå från Västervik den 8 februari 1972. Just denna dag var det dock blidgrader och snömodd, varför nyttan inte stod klar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 8 februari 1972
ID: LEMA00023
Objekt
Normalt brukade lokomotorn skjuta vagnarna till pappersbruket, men den 23 februari 1972 gjorde man tvärtom av någon anledning. Här har SJ Z49 100 precis ankommit pappersbruket och ska påbörja växling.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 23 februari 1972
ID: LEMA00024
Objekt
Fredag den 2 juni 1972. Dieselloket SJ T43 235 inväntar avgång mot Linköping med ett ovanligt långt godståg. Loket står ända framme vid bommarna, intill den uppställningsplats som 1971–1979 användes för de fordon som nu ingår i TJF:s samlingar. Godståget avgick efter persontåget till Linköping. Motorvagnen i mitten är SJ Y8 1125, som har både sin plexiglaskåpa framför dörren och sin Norrlandsplog kvar. Byggnaden till höger var från början rälsbussgarage, men hade slutat att användas som sådant och var uthyrd till ett grävmaskinsföretag.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 juni 1972
ID: LEMA00025
Objekt
År 1972 förekom det fortfarande cirkus- och tivolitåg. Den 13 juni står lokomotorn SJ Z49 117 med några vagnar som lossades/lastades på frilastspåret nedanför Järnförädlings fabrik. På denna slänt går det nu en väg, taket för brädstaplar är ersatt av en marina, mitt i bild finns ett kontorshus som liknar en båt, området till höger tillhör båttillverkaren Windy och den gamla tändsticksfabriken (med sin höga skorsten), redan nedlagd sedan ett antal år när bilden togs, fick stå kvar i ytterligare nästan 30 år innan den revs för att bereda plats för bostäder med storstadspriser.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 13 juni 1972
ID: LEMA00026
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00027
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00028