SJ Z49 100 efter ankomst Västervik först i sydgående spårrensningsfärd den 28 december 1971.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00021
När SJ T43 250 ankommit Västervik den 28 december 1971 fanns ingen lokomotor tillgänglig. Ett plogtåg med Z49 100, en spårrensare och Z43 207 ankom medan T43:an var sysselsatt med växlingen.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00022
Snöskruven A 7, placerad i Växjö, med SJ Z4p 266 och spårrensare står här klar att avgå från Västervik den 8 februari 1972. Just denna dag var det dock blidgrader och snömodd, varför nyttan inte stod klar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 8 februari 1972
ID: LEMA00023
Normalt brukade lokomotorn skjuta vagnarna till pappersbruket, men den 23 februari 1972 gjorde man tvärtom av någon anledning. Här har SJ Z49 100 precis ankommit pappersbruket och ska påbörja växling.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 23 februari 1972
ID: LEMA00024
Fredag den 2 juni 1972. Dieselloket SJ T43 235 inväntar avgång mot Linköping med ett ovanligt långt godståg. Loket står ända framme vid bommarna, intill den uppställningsplats som 1971–1979 användes för de fordon som nu ingår i TJF:s samlingar. Godståget avgick efter persontåget till Linköping. Motorvagnen i mitten är SJ Y8 1125, som har både sin plexiglaskåpa framför dörren och sin Norrlandsplog kvar. Byggnaden till höger var från början rälsbussgarage, men hade slutat att användas som sådant och var uthyrd till ett grävmaskinsföretag.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 juni 1972
ID: LEMA00025
År 1972 förekom det fortfarande cirkus- och tivolitåg. Den 13 juni står lokomotorn SJ Z49 117 med några vagnar som lossades/lastades på frilastspåret nedanför Järnförädlings fabrik. På denna slänt går det nu en väg, taket för brädstaplar är ersatt av en marina, mitt i bild finns ett kontorshus som liknar en båt, området till höger tillhör båttillverkaren Windy och den gamla tändsticksfabriken (med sin höga skorsten), redan nedlagd sedan ett antal år när bilden togs, fick stå kvar i ytterligare nästan 30 år innan den revs för att bereda plats för bostäder med storstadspriser.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 13 juni 1972
ID: LEMA00026
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00027
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00028
Banan mot rasplatsen vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00029
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00030
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00031
Västra bron och banan mot rasplatsen vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00033
Rasplatsen vid Långsjön. Raset inträffade den 10 mars 1976 i samband med vägbygget.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00034
Ersättningsbuss och rälsbussen SJ YP 900 vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Bussen är antingen Kraftbuss 8 (BEO566) eller 57 (BDE756), Mercedes LPO913 med kaross från Oy Trafora Ab, Pargas, Finland. Årsmodell 1975. De såldes 1984 respektive 1986.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00035
Riksväg 33 och järnvägen vid Fagersand.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00036
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid Fagersand efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00037
Rälsbussen SJ YP 888 utbyter resenärer med landsvägsbuss i Fagersand på grund av raset vid Långsjön. Landsvägsbussen är en av de två Mercedesbussar som levererades till Västerviks Kraft AB före högertrafikomläggningen, men var avsedda att byggas om. De fick under vänstertrafiktiden ett udda dörrarrangemang med båda dörrarna mellan hjulaxlarna. Där de smalare fönstren på vänstersidan är har det varit dörrar.
Bussen är Kraftbuss 4, en Mercedes O322. Årsmodell 1964. Den avfördes som skrotad 1976-06-30.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 17 april 1976
ID: LEMA00038
Rälsbussläpvagnarna SJ UBFYP 2125 + 2128 på bangården i Växjö.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 4 maj 1978
ID: LEMA00040
Lokomotorn SJ Z4p 314 utanför verkstaden i Växjö.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 4 maj 1978
ID: LEMA00041
Lokomotorn SJ Z4p 261 utanför verkstaden i Växjö.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 4 maj 1978
ID: LEMA00042