1970 var pappersbruket fortfarande i drift. Lokomotorn SJ Z43 203 skjuter ett växlingssätt framför sig mot bruket med en växlare på första vagnen. Bilden är tagen där värmeverket i dag finns, framför Stegeholmsbangården, som vid breddningen reducerades till endast ett rundgångsspår. På smalspårstiden hade den fyra spår och användes för att växla ihop godstågen.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 1970
ID: LEMA00004
Rälsbusståg bestående av SJ YP +UBFYP samt lokomotorer Z43 och Z4p i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 1970
ID: LEMA00005
SJ T43 250 växlar i snöväder på bangården i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 1970-talet
ID: LEMA00010
Bangården i Västervik med lokomotorer SJ Z49 och Z4p samt diesellok T43.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 1970-talet
ID: LEMA00001
SJ Z43 203 har just lämnat av vagnar med sågat virke i Lucernahamnen.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 29 juli 1970
ID: LEMA00002
1970 körde SJ fortfarande inga genomgående rälsbussar till Växjö, utan Västervik skötte sina egna vagnar och Växjö sina. Foto av SJ YP 888, 874 och 794 vid verkstaden i Västervik den 2 november 1970.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 november 1970
ID: LEMA00003
En grå dag vid stationen i Västervik. Här ses SJ Y6 1038 och Y8 1007 med en UF-vagn mellan sig. Vid denna tidpunkt gick det tre tågpar mellan Linköping och Västervik. På lördagar bortföll sista tåget till Västervik och på söndagar första tåget från Västervik. UF-vagnen användes i middagståget för transport av paket till Posten i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 17 november 1970
ID: LEMA00006
Den 8 mars 1971 kom dieselloket Tc 311 på besök, och plogade ända ut till pappersbruket. Plogen på ena sidan var trasig, så loket backade in till stationen, vände, och backade sedan ut till pappersbruket igen för att ploga andra sidan. Bilden är tagen framför den industribyggnad som fortfarande lokalt kallas ”Tannin” efter den garvämnesfabrik som redan var nedlagd när bilden togs.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 8 mars 1971
ID: LEMA00007
Godståg draget av lokomotorerna SJ Z65 510 + 511 ankommer Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 9 mars 1971
ID: LEMA00008
Dieselloket SJ T43 240 med godståg ankommer till Västervik. Bilden tagen från Lasarettsbron.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 18 mars 1971
ID: LEMA00009
Då och då förekom ”trådsäsonger”, när större mängder tråd ankom för vidaretransport till Verkebäck, där rullarna lastades om med kran till traktor och vagn för sista sträckan till Gunnebo bruk. Då kunde det som denna dag, den 26 mars 1971 det hända att de två multipelkopplade lokomotorerna Z4p 405 + 403 förstärktes med ytterligare en – i detta fall ej multipelkopplingsbar, nämligen Z4p 266. Bilden av tåget tillbaka till Västervik med i huvudsak tomvagnar - är tagen utanför AB Slipmaterials fabrik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 26 mars 1971
ID: LEMA00011
När lokföraren från Linköping ankommit med godståget hade han rast/vila. T43-loket stod normalt på bangården med motorn avstängd. För att inte behöva starta motorn eller förkorta lokförarens paus brukade växlingspersonalen som sista åtgärd när avgående godståg var sammanväxlat ta sin Z43 och sätta T43-loket framför det ihopväxlade tåget. På bilden SJ T43 256.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 29 mars 1971
ID: LEMA00012
En bild i kvällssol tagen den 5 maj 1971. SJ YP 873 och UBFYP 1793 på spår 1 närmast stationshuset i Västervik. Y8 1008 (första vagn i invigningståget vid breddningen 1964) först på spår 2.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 5 maj 1971
ID: LEMA00013
Rampning, d.v.s. växling av de normalspårsvagnar på överföringsvagnar som i detta fall ska avgå till Verkebäck och Ankarsrum påföljande vardagsmorgon. Tidtabellen var vid denna tid sådan att godståget på smalspåret, lokalt kallat ”Grytfoten”, avgick tidigt på morgonen, innan dagens normalspårsgodståg hunnit till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 6 maj 1971
ID: LEMA00014
SJ Z4p 405+406 ankommer med lokalgodståget "Grytfoten" till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00015
När lokalgodståget ”Grytfoten” ankommit Västervik från Ankarsrum och Verkebäck gick de två multipelkopplade lokomotorerna som dragit det normalt i stall. Denna dag, den 20 september 1971, var det SJ Z4p 405+406, och en annan lokomotor – Z4p 266 – tog över rampningen av vagnar till och från normalspåret.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00016
Den 12 oktober 1971 inträffade ett ”växlingsmissöde” där ett antal trådlastade vagnar knuffade den stillastående SJ T43 244 genom stoppbocken. Detta lok gick sedan en tid med endast en bränsletank i stället för två. T43 244 återfinns numera i Kanada.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 12 oktober 1971
ID: LEMA00017
Som första ”hjälpfordon” vid ”växlingsmissödet” med SJ T43 244 den 12 oktober 1971 användes motortrallan MTR53p nr 381 (ombyggd från Yp 727 och kallad ”Sputnik”). Lägg märke till den treaxliga godsvagnen littera Oarp.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 12 oktober 1971
ID: LEMA00018
Dieselloket SJ Tc 311 gjorde en provtur inför förväntad snöröjning den 2 december 1971. Här vänds loket i Västervik före återfärd.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 december 1971
ID: LEMA00019
Den 28 december 1971 drabbades Västerviksområdet av ymnigt snöfall, men något ploglok sågs inte till. Här ankommer SJ T43 250 med godståget från Linköping.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 28 december 1971
ID: LEMA00020