Fordonet finns bevarat
Sitt- och resgodsvagn SJ UBFo4yp / UBFYP
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”
Se alla objekt och bilder i arkivet med: UBFo4yp / UBFYP.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över släpvagnar av typen UBFo4yp
| Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
| UBFo4yp / UBFYP | 2125 | 1957-09 | 1957: Kalmar. 1959: Växjö. |
1983 | SkLJ | Bilder | 1983-03-01: Såld till SkLJ. | |
| UBFo4yp / UBFYP | 2126 | 1957-10 | 1957: Kalmar. 1968: Växjö. |
1970 | 1974 † | |||
| UBFo4yp / UBFYP | 2127 | 1957-11 | 1957: Kalmar. 1968: Växjö. |
1970 | 1974 † | Bilder | ||
| UBFo4yp / UBFYP | 2128 | 1957-12 | 1957: Kalmar. 1968: Växjö. |
1983 | TJF | Bilder | 1983-02-01: Såld till WFJ. 1983-05-18: Transport med trailer från Växjö till WFJ. 2001: Såld till TJF. |
|
| UBFo4yp | 2129 | 1957-12 | 1957: Kalmar. | 1964 | 1964 † | 1964-10-27: Kollision, Blomstermåla. | ||
| UBFo4yp / UBFYP | 2130 | 1957-12 | 1957: Kalmar. | 1970 | 1972 † |
Förkortningar: SkLJ=Skara Lundsbrunns Järnvägar, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
Släpvagnen UBFo4yp är försedd med ett större resgodsutrymme och har färre sittplatser än UBFo3yp. Här ses UBFo4yp-vagnarna 2125 och 2128 på bangården i Växjö den 4 maj 1978. Foto: Lennart Malmsten
Sitt- och resgodssläpvagn
SJ UBFo4yp / UBFYP
SJ UBFYP 2125 + 2128 i Växjö. Foto: Anders Carlsson
Skiss över UBFo4yp. Källa: Järnvägsmuseet.
| Fakta | SJ UBFo4yp / UBFYP |
| Byggt antal: | 6 st |
| Bevarat antal: | 2 st |
| Byggår: | 1957 |
| Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå. |
| Nummerserie: | 2125–2130. |
| Längd: | 16,6 m. |
| Bredd: | 2,6 m. |
| Tjänstevikt: | 10,6 ton. |
| Sittplatser: | 32 st. |
| Godsyta: | 12 m2, 2 ton. |
| Sth: | 85 km/h. |
| Bilder: | Länk |


