Lokomotor SJ Z4p
I slutet av 1940-talet beställde SJ en serie smalspåriga lokomotorer hos Kalmar verkstad för användning i växling och lättare tågtjänst. Som förebild fanns lokomotorn SRJ 1 som levererats 1947 till Stockholm–Roslagens Järnvägar. Hos SJ fick de nya Kalmar-lokomotorerna beteckningen Z4p för 891 mm spårvidd och Z4t för 1067 mm spårvidd.
SJ kom att beställa totalt 56 st Z4p/Z4t lokomotorer hos Kalmar verkstad. Lokomotortypen kom att vidareutvecklas vid SJ:s beställningar, till exempel fick senare leveranser starkare motor, förändrad kylare och hytt samt utrustning för multipelkörning. Utöver SJ beställde även Nordmark–Klarälvens Järnvägar, NKlJ, och flera industrier egna lok av liknande modell. Den sista beställningen gjordes av Katrinefors bruk, som fick två Z4p-liknande lokomotorer levererade 1959.
I takt med trafiknedläggningar kom lokomotorerna få ändrade placeringar och ibland ändrad spårvidd medan andra såldes eller skickades till skrot. Hos SJ avyttrades de sista Z4p-lokomotorerna 1988, medan de på Roslagsbanan var i tjänst ända fram till 2015. Av de totalt 66 tillverkade lokomotorerna finns i dag 36 st bevarade hos olika järnvägsföreningar, museer och enskilda ägare.
Lokomotorer Z4p / Z4t levererade 1947–1953
Listan uppdaterad: 2024-08-01. Observera: Uppgifter om placeringar är inte komplett.
Lokomotor | Tillv. | Tillv.nr | Typ | Levererad | Placeringar | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
SRJ 1 SJ Z4p 539 SJ Z4p 1539 |
KVAB | 60 | 0 | 1947 | Rimbo | 1969 | ULJ | Beställd av Stockholm–Roslagens Järnvägar som SRJ 1. 1959: Övertagen av SJ och märkt Z4p 539. 1963: Ommärkt till Z4p 1539. 1969-09-01: Avställd och utlånad till ULJ. 1982: Såld till ULJ. | ||
UHB 3 Ms UHB 307 USAB 703 |
KVAB | 61 | 0 | 1948-02 | Munkfors | SkLJ | Beställd av Uddeholms AB som industrilok vid Munkfors bruk. Ommärkt till UHB 307 och USAB 703. 1990: Såld till SkLJ. | |||
SJ Z4p 248 GJ 1 |
KVAB | 62 | 0 | 1948 | 1948: Visby. 1953: Hultsfred. 1964-12: Växjö. 1965-08: Kalmar. |
1969 | † 1970 | Bilder | Beställd av Gotlands Järnvägar som GJ 1, övertagen av SJ som Z4p 248. 1970-05: Skrotad i Vislanda. | |
SJ Z4p 249 GJ 2 |
KVAB | 63 | 0 | 1948 | 1962-02: Västervik | 1964 | † 1964 | Beställd av Gotlands Järnvägar som GJ 2, övertagen av SJ som Z4p 249. 1964-08-04: Avsänd till Vislanda för skrotning. | ||
SJ Z4p 230 | KVAB | 69 | 1 | 1950-02 | 1950: Harmånger. 196x: Skara. |
1971 | † 1971 | |||
SJ Z4p 231 | KVAB | 70 | 1 | 1950-03 | 1950: Stenstorp. 196x: Skara. |
1971 | † 1974 | |||
SJ Z4p 232 | KVAB | 71 | 1 | 1950-04 | 1950: Kalmar. 1981: Sävsjöström | 1984 | AGJ | Bilder | 1970-12-30: Använd i växling i Kalmar. 1984-05-17: Såld till AGJ. | |
SJ Z4t 226 | KVAB | 72 | 1 | 1950-06 | 1965: Växjö. | 1970 | † 1971 | |||
SJ Z4t 227 | KVAB | 73 | 1 | 1950-06 | 1970: Karlshamn. | 1981 | SB | 1981: Såld till Setesdalsbanen, Norge. | ||
SJ Z4t 228 | KVAB | 74 | 1 | 1950-05 | 1969 | † 1970 | 1970-05: Skrotad i Vislanda. | |||
SJ Z4t 229 | KVAB | 75 | 1 | 1950-08 | 1970: Karlshamn. | 1970 | † 1971 | |||
SJ Z4p 256 | KVAB | 76 | 2 | 1950-11 | 1950: Visby. 1965: Kalmar. |
1974 | † 1975 | Bilder | 1970-12-30: Synlig vid lokstallet i Kalmar S. | |
SJ Z4p 257 | KVAB | 77 | 2 | 1950-11 | 19xx: Västervik. 1962-02: Skara. |
1974 | † 1974 | Bilder | ||
SJ Z4p 258 | KVAB | 78 | 2 | 1950-12 | 1950: Visby. 1955: Linköping. 196x: Vadstena. |
1978 | WFJ | Bilder | 1978: Såld till WFJ. | |
SJ Z4p 259 | KVAB | 79 | 2 | 1951-01 | 195x: Växjö. 1962-09: Linköping. 196x: Vadstena. |
1978 | WFJ | Bilder | 1978: Överförd till JVM, deponerad hos WFJ. 1984-11-07: Såld till WFJ. | |
SJ Z4p 260 | KVAB | 80 | 2 | 1951-02 | 1958-09: Norrköping. 1961: Rimbo. |
1977 | † 1977 | |||
SJ Z4p 261 RB Z4p 3 |
KVAB | 81 | 2 | 1951-02 | 1951: Kalmar 1965: Mönsterås. 197x: Växjö |
1981 | TJF | Bilder | 1981: Såld till SL, ommärkt till SLJ/RB Z4p 3. 1981-04-10: Skickad från Växjö till Mörby. 1994-03: Såld till TJF. | |
SJ Z4p 262 | KVAB | 82 | 2 | 1951-03 | 1951: Harmånger. 1965: Kalmar. 1968: Sävsjöström. |
1972 | † 1974 | 1971-03-18: Synlig i Kalmar. | ||
SJ Z4p 263 RB Z4p 1 SL Z4p 9727 |
KVAB | 83 | 2 | 1951-04 | 1951: Harmånger. 1963-04: Västervik. 1965-11: Stockholm. |
EH | Bilder | 1972: Såld till SL, ommärkt till SLJ/RB Z4p 1 / SL Z4p 9727. 2005: Såld till EH. | ||
SJ Z4p 264 | KVAB | 84 | 2 | 1951-05 | 1958-09: Norrköping. 1967: Hultsfred. 1968: Växjö. 1970: Rimbo. 197x: Sävsjöström. 1981: Västervik. |
1985 | TJF | Bilder | 1967-02-21: Kvar på Norrköping Östra. 1970: Utlånad på sommaren till Roslagsbanan. 1971-03-18: Använd i växling i Kalmar. 1985-08-23: Såld till TJF. | |
SJ Z4p 265 | KVAB | 85 | 2 | 1951-06 | 1961: Rimbo. 1962-01: Norrköping. 1963-10: Växjö. |
1974 | † 1974 | Bilder | 1970-12-30: Synlig vid Kalmar S. | |
SJ Z4p 266 RB Z4p 4 SL Z4p 9702 |
KVAB | 86 | 2 | 1951-07 | 1951: Västervik. | 2015 | ULJ | Bilder | 1969-11: Skickad till Västervik efter att ha använts i växlingen i Ankarsrum. 1981: Såld till SL, ommärkt till RB Z4p 4 / SL Z4p 9702. 2015: Såld till ULJ. | |
NKlJ 1 | KVAB | 87 | 2 | 1951-10 | Deje | HJ | Använd i växlingen i Deje. 199x: Bevarad vid Hagfors Järnvägsmuseum. | |||
Böksholm | KVAB | 88 | 2 | 1951 | Braås | 1972 | AGJ | Bilder | Industrilok vid Böksholms bruk, Braås. 1974: Såld till AGJ. | |
Fiskeby 401 | KVAB | 89 | 2 | 1951 | Skärblacka | SkLJ | Industrilok vid Fiskeby AB i Skärblacka. 1961: Ombyggd till 1435 mm spårvidd vid Oskarshamns varv. 1991: Såld till FMJ. 2001: Såld till SkLJ. | |||
SJ Z4t 307 | KVAB | 90 | 2 | 1952-04 | 1970: Karlshamn. | 1976 | SB | 1976-03: Såld till Setesdalsbanen, Norge. | ||
SJ Z4t 308 | KVAB | 91 | 2 | 1952-04 | 1972 | † 1972 | ||||
SJ Z4t 309 | KVAB | 92 | 2 | 1952-05 | 1970 | † 1971 | ||||
SJ Z4t 310 | KVAB | 93 | 2 | 1952-06 | 1970: Växjö. | 1969 | † 1970 | 1970-05: Skrotad i Vislanda. | ||
SJ Z4p 311 DONJ 5 |
KVAB | 94 | 2 | 1952-07 | 1952: Visby. 1958-07: Västervik. |
1965 | JTJ | 1966: Såld till DONJ, ommärkt till DONJ 5. | ||
SJ Z4p 312 | KVAB | 95 | 2 | 1952-08 | 1961–10–21: Västervik. 196x: Norrköping 1967: Växjö 196x: Västervik. |
1973 | GHJ | Bilder | 1967-02-21: Lastad på Q37 på Norrköping Östra för transport till Växjö. 1975: Såld till GHJ. | |
SJ Z4p 313 | KVAB | 96 | 2 | 1952-09 | 196x: Eksjö. 1970-06: Växjö |
1978 | † 1978 | Bilder | 1969-05-11: Observerad i lokstallet i Eksjö. 1970-04-27: Använd för spårrivning i Eksjö. | |
SJ Z4p 314 | KVAB | 97 | 2 | 1952-10 | 1965: Kalmar. 1970: Berga. |
1981 | SkLJ | Bilder | 1980: Såld till SkLJ. 1981-03-01: Registrerad som slopad. | |
SJ Z4p 315 SJ Z4tu 315 |
KVAB | 98 | 2M | 1952-10 | 1952: Visby. 1961: Köping. 1967: Rimbo. |
1972 | † 1972 | Bilder | Levererad för multipelkörning. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 315. 1967-04-18: Anländ till Stockholm Östra. Återbyggd till 891 mm spårvidd vid Örebro. | |
SJ Z4p 316 SJ Z4tu 316 NKlJ 4 |
KVAB | 99 | 2M | 1952-10 | 1952: Visby. 1961: Köping. 1969: Hagfors |
KUJmf | Levererad för multipelkörning. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 316. 1966: Såld tilll Riddarhytte AB. 1969: Såld till NKlJ och återbyggd till 891 mm spårvidd, märkt NKlJ 4. 2007: Deponerad till KUJmf. 2009: Ombyggd till 1093 mm spårvidd. 2012: Såld till KUJmf. | |||
SJ Z4p 317 SJ Z4tu 317 NKlJ 3 RB Z4p 5 SL Z4p 9701 |
KVAB | 100 | 2M | 1952-10 | 1962: Köping. | 2015 | ULJ | 195x: Utrustad för multipelkörning. 1962: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till Z4tu 317. 1966: Såld till Riddarhytte AB. 1967: Såld till NKlJ och återbyggd till 891 mm spårvidd, märkt NKlJ 3. 1991-10: Såld till SL och ommärkt till RB Z4p 5 / SL Z4p 9701. 2015: Såld till ULJ. | ||
SJ Z4p 318 | KVAB | 101 | 2M | 1952-11 | 1960: Visby 196x: Skara. 198x: Finspång. |
1988 | TJF | Bilder | 195x: Utrustad för multipelkörning. 1960: Synlig i Visby, reportage i tidskriften Vi. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. 2005-12: Såld till TJF. | |
SJ Z4p 319 | KVAB | 102 | 2 | 1952-11 | 1965 | † 1965 | ||||
SJ Z4p 320 SJ Z4t 320 |
KVAB | 103 | 2M | 1952-12 | 196x: Växjö. 1969: Hultsfred. 1969: Karlshamn. |
1981 | GHJ | 1954-09: Utrustad för multipelkörning. 1969-09: Ombyggd till 1067 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4t 320. 1981: Såld till JVM? 1982: Deponerad hos GHJ. 1998: Återställd till 891 mm spårvidd. 2011: Såld till GHJ. | ||
SJ Z4p 321 | KVAB | 104 | 2 | 1952-12 | 196x: Växjö. 1969: Hultsfred. |
1985 | JTJ | Bilder | 1985-09-20: Såld till JTJ. 1985-10-15: Transport per lastbil från Hultsfred till Jädraås. | |
SJ Z4p 322 | KVAB | 105 | 2 | 1953-01 | 1953: Uddevalla. 1971: Skara |
1971 | † 1971 | |||
SJ Z4p 323 SJ Z4tu 323 SJ Z4t 323 |
KVAB | 106 | 2M | 1953-01 | 1961: Köping. 1969: Vetlanda. 1969: Karlshamn. |
1981 | † 1982 | 1954-09: Utrustad för multipelkörning. 1961-11-20: A-revision i Finspång. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 323. 1969-04: Återbyggd till Z4p och 891 mm spårvidd i Örebro, placerad i Vetlanda. 1969-09: Ombyggd till Z4t och 1067 mm spårvidd, placerad i Karlshamn. 1982-03: Skrotad i Vislanda. | ||
SJ Z4p 324 | KVAB | 107 | 2 | 1953-02 | 1965: Växjö. 196x: Norrköping. 1967: Hultsfred. 1968: Växjö. |
1981 | Bilder | 1963-03-26: Skadad vid urspårning. 1963-05-02: Revision klass C, Malmö. 1967-02-21: Kvar på Norrköping Östra. 1981: Såld till Sida för export till Winh Phu pappersbruk, Bai Bang, Vietnam. 1981-02–25: Skickad från Växjö till Nohab, Trollhättan för ombyggnad till 1000 mm spårvidd. 1981-06-15: Skickad till Malmö djuphamn för vidare transport till Vietnam. | ||
SJ Z4p 327 | KVAB | 108 | 2 | 1953-02 | 1964 | † 1965 | ||||
SJ Z4p 328 | KVAB | 109 | 2 | 1953-03 | 1953: Falkenberg. 1960: Rimbo. |
1969 | † 1970 | 1969: Skrotbeslutad efter att växellådan blivit sönderkörd i malmväxlingen i Hargshamn. 1969-09-30: Lastad på Om-vagn vid Stockholm Ö för transport till Vislanda. | ||
SJ Z4p 329 DONJ 6 |
KVAB | 110 | 2 | 1953-03 | 1965: Västervik. | † 1971 | Bilder | 1966: Såld till DONJ, ommärkt till DONJ 6. 1970: Såld till NKlJ för reservdelar och skrotning. | ||
SJ Z4p 330 | KVAB | 111 | 2 | 1953-04 | 1965: Västervik. 1969: Hultsfred. |
1970 | † 1971 | Bilder | ||
SJ Z4p 331 | KVAB | 112 | 2 | 1953-04 | 1968: Skara. | 1977 | SkLJ | 1977: Överförd till JVM, deponerad hos SkLJ. 2011: Såld till SkLJ. |
Förklaring: Typ=0) Första typen till enskilda bolag, ”urtruck”. 1) Första Z4p-serien, ”golvspaksmodell”, levererad med Scania-Vabis diesel D802, som senare byttes till D812. 2) Andra Z4p-serien, ”golvspaksmodell, utrustad med Scania-Vabis diesel D812. 2M) Utrustad för multipelkörning. 3) Tredje Z4p-serien, ”sportmodell”, ny hytt, utrustad för multipelkörning. 4) Fjärde Z4p-typen med Z43-hytt. Förkortningar: AGJ=Anten Gräfsnäs Järnväg, DONJ=Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg, EH=Evald Hammarström, FMJ=Finspongs Museijärnvägar, GHJ=Gotlands Hesselby Jernväg, HJ=Hagfors Järnvägsmuseum, JTJ=Jädraås–Tallås Järnväg, JVM=Järnvägsmuseet, KUJmf=Köping–Uttersbergs Järnvägsmuseiförening, KVAB=Kalmar Verkstads AB, NKlJ=Nordmark–Klarälvens Järnvägar, RB=Roslagsbanan, SB=Setesdalsbanens Venner, SkLJ=Skara–Lundsbrunns Järnvägar, SL=Stockholms Lokaltrafik, SMAB=Småländska Smalspåret AB, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, UHB=Uddeholm AB, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västervik Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg. Källor: Ola Almquist, Anders Jansson, Stig Svallhammar, Svenska-lok.se, Ångwisslan och Järnvägshistoriskt forum.
Lokomotorer Z4p / Z4t levererade 1956–1959
Listan uppdaterad: 2024-08-01. Observera: Uppgifter om placeringar är inte komplett.
Lokomotor | Tillv. | Tillv.nr | Typ | Levererad | Placeringar: | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
SJ Z4p 397 SJ Z4tu 397 |
KVAB | 118 | 3 | 1956-02 | 1956: Visby. 1963: Rimbo. 1964: Köping. 1969: Vetlanda. |
GHJ | Bilder | 1963: Använd i rivningen av Roma–Visby under maj–september. 1964: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 397. 1969-04: Återbyggd till Z4p och 891 mm spårvidd i Örebro. 1986-10-30: Såld till GHJ. | ||
SJ Z4p 398 SJ Z4t 398 |
KVAB | 119 | 3 | 1956-03 | 1956: Visby. 1960-06: Norrköping. 1961-10: Växjö. 1968: Vetlanda. 1969: Hultsfred. 1970: Karlshamn. |
1979 | † 1979 | 1969-09: Ombyggd till 1067 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4t 398. | ||
SJ Z4p 399 SJ Z4tu 399 |
KVAB | 120 | 3 | 1956-04 | 1956: Visby. 1963: Rimbo. 1970: Vetlanda. 1985-04: Växjö. |
SkLJ | Bilder | 1964: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 399. 1965: Återbyggd till 891 mm spårvidd. 1985-06-06: Såld till SkLJ. | ||
SJ Z4p 400 | KVAB | 121 | 3 | 1956-04 | 1956: Vetlanda. 1985: Växjö |
1986 | EH | Bilder | 1982-03: Skickad till Örebro för R0-revision. 1982-06: Åter i Vetlanda. 1986-10-30: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. | |
SJ Z4p 401 | KVAB | 122 | 3 | 1956-04 | 1956: Vetlanda. | 1972 | † 1972 | Bilder | ||
SJ Z4p 402 | KVAB | 123 | 3 | 1956-05 | 1956: Linköping. 1962-08: Växjö. 1968: Vetlanda. 1985: Växjö |
1986 | XX | Bilder | 1982: Skickad till Örebro för R0-revision. 1982-03: Åter i Vetlanda. 1986-10-30: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 1997: Såld till Järnvägsfabriken och uppställd i Växjö. | |
SJ Z4p 403 | KVAB | 124 | 3 | 1956-05 | 1956: Linköping. 196x: Västervik. 1983-07: Finspång. |
1988 | EH | Bilder | 1983-04-27: Körd Västervik–Växjö för vidare transport till Örebro för revision. 1983-07-01: Transporterad från Örebro till Finspång. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. | |
SJ Z4p 404 | KVAB | 125 | 3 | 1956-05 | 1956: Linköping. 196x: Finspång. |
1988 | EH | Bilder | 1983-10: Skickad till Örebro för R0-revision. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. | |
SJ Z4p 405 | KVAB | 126 | 3 | 1956-06 | 1956: Linköping. 1968: Västervik. |
1986 | AGJ | Bilder | 1985-12-13: Urspårning i Rödsle. 1986-10-30: Såld till AGJ. | |
SJ Z4p 406 | KVAB | 127 | 3 | 1956-06 | 1956: Linköping. 1966: Västervik. |
1987 | ULJ | Bilder | 1987-01-21: Såld till ULJ. | |
SJ Z4p 407 SJ Z4tu 407 |
KVAB | 128 | 3 | 1956-07 | 1956: Norrköping. 1965: Rimbo. | 1978 | † 1978 | 1962: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 407. 1965: Återbyggd till 891 mm spårvidd. 1968-04-09: A-revision i Örebro. | ||
SJ Z4p 408 | KVAB | 129 | 3 | 1956-08 | 1956: Norrköping. 196x: Finspång. | 1988 | SkLJ | Bilder | 1982-11-24: Skickad till Örebro för Ro-revision. 1983-02: Åter i Finspång. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. 2005: Såld till SkLJ. | |
SJ Z4p 409 | KVAB | 130 | 3 | 1956-08 | 1956: Norrköping. 196x: Finspång. 1983-04: Västervik. |
1986 | AGJ | Bilder | 1983-04-27: Anländ till Växjö efter revision i Örebro, körd till Västervik. 1985-12-13: Urspårning i Rödsle. 1986-10-30: Såld till AGJ. | |
SJ Z4p 410 | KVAB | 131 | 3 | 1956-08 | 1956: Norrköping. 1958-06: Skara | 1977 | † 1978 | |||
SJ Z4p 411 | KVAB | 132 | 3 | 1956-09 | 1956: Norrköping. 1958-06: Skara | 1976 | † 1978 | 1974-11-29: Tagen ur tjänst. 1975-05-30: Skrotbeslutad. 1976-01-01: Avregistrerad. | ||
NKlJ 2 RB Z4p 6 |
KVAB | 133 | 3 | 1956-12 | JTJ | 1991-10: Såld till SL och ommärkt till RB Z4p 6. 1996: Såld till JTJ. | ||||
KAB 1 Fiskeby 1 |
KVAB | 181 | 4 | 1959 | Mariestad | 199x | SkLJ | Industrilok vid Katrinefors bruk, Mariestad. 1961: Ombyggd i Kalmar till 1435 mm spårvidd. 197x: Ommålad i gul/svart färgsättning. 1992: Såld till SkLJ och återbyggd till 891 mm spårvidd. | ||
KAB 2 Fiskeby 2 |
KVAB | 182 | 4 | 1959 | Mariestad | 199x | TJF | Bilder | Industrilok vid Katrinefors bruk, Mariestad. 1961: Ombyggd i Kalmar till 1435 mm spårvidd. 197x: Ommålad i gul/svart färgsättning. 1992: Såld till SkLJ. 1998: Såld till ULJ och 2005–2006 återbyggd till 891 mm spårvidd. 2017: Såld till TJF. |
Förklaring: Typ=0) Första typen till enskilda bolag, ”urtruck”. 1) Första Z4p-serien, ”golvspaksmodell”, levererad med Scania-Vabis diesel D802, som senare byttes till D812. 2) Andra Z4p-serien, ”golvspaksmodell, utrustad med Scania-Vabis diesel D812. 2M) Utrustad för multipelkörning. 3) Tredje Z4p-serien, ”sportmodell”, ny hytt, utrustad för multipelkörning. 4) Fjärde Z4p-typen med Z43-hytt. Förkortningar: AGJ=Anten Gräfsnäs Järnväg, DONJ=Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg, EH=Evald Hammarström, FMJ=Finspongs Museijärnvägar, GHJ=Gotlands Hesselby Jernväg, HJ=Hagfors Järnvägsmuseum, JTJ=Jädraås–Tallås Järnväg, JVM=Järnvägsmuseet, KUJmf=Köping–Uttersbergs Järnvägsmuseiförening, KVAB=Kalmar Verkstads AB, NKlJ=Nordmark–Klarälvens Järnvägar, RB=Roslagsbanan, SB=Setesdalsbanens Venner, SkLJ=Skara–Lundsbrunns Järnvägar, SL=Stockholms Lokaltrafik, SMAB=Småländska Smalspåret AB, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, UHB=Uddeholm AB, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västervik Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg. Källor: Ola Almquist, Anders Jansson, Stig Svallhammar, Svenska-lok.se, Ångwisslan och Järnvägshistoriskt forum.