Fordonet finns bevarat

Lokomotor SJ Z4p

I slutet av 1940-talet beställde SJ en serie smalspåriga lokomotorer hos Kalmar verkstad för användning i växling och lättare tågtjänst. Som förebild fanns lokomotorn SRJ 1 som levererats 1947 till Stockholm–Roslagens Järnvägar. Hos SJ fick de nya Kalmar-lokomotorerna beteckningen Z4p för 891 mm spårvidd och Z4t för 1067 mm spårvidd.

SJ kom att beställa totalt 56 st Z4p/Z4t lokomotorer hos Kalmar verkstad. Lokomotortypen kom att vidareutvecklas vid SJ:s beställningar, till exempel fick senare leveranser starkare motor, förändrad kylare och hytt samt utrustning för multipelkörning. Utöver SJ beställde även Nordmark–Klarälvens Järnvägar, NKlJ, och flera industrier egna lok av liknande modell. Den sista beställningen gjordes av Katrinefors bruk, som fick två Z4p-liknande lokomotorer levererade 1959.

I takt med trafiknedläggningar kom lokomotorerna få ändrade placeringar och ibland ändrad spårvidd medan andra såldes eller skickades till skrot. Hos SJ avyttrades de sista Z4p-lokomotorerna 1988, medan de på Roslagsbanan var i tjänst ända fram till 2015. Av de totalt 66 tillverkade lokomotorerna finns i dag 36 st bevarade hos olika järnvägsföreningar, museer och enskilda ägare.

Lokomotorer Z4p / Z4t levererade 1947–1953

Listan uppdaterad: 2024-08-01. Observera: Uppgifter om placeringar är inte komplett.

Lokomotor Tillv. Tillv.nr Typ Levererad Placeringar Slopad Skrotad Bevarad Bilder Anmärkningar
SRJ 1
SJ Z4p 539
SJ Z4p 1539 
KVAB 60 0 1947 Rimbo 1969 ULJ Beställd av Stockholm–Roslagens Järnvägar som SRJ 1. 1959: Övertagen av SJ och märkt Z4p 539. 1963: Ommärkt till Z4p 1539. 1969-09-01: Avställd och utlånad till ULJ. 1982: Såld till ULJ.
UHB 3 Ms
UHB 307
USAB 703
KVAB 61 0 1948-02 Munkfors SkLJ Beställd av Uddeholms AB som industrilok vid Munkfors bruk. Ommärkt till UHB 307 och USAB 703. 1990: Såld till SkLJ.
SJ Z4p 248
GJ 1
KVAB 62 0 1948 1948: Visby.
1953: Hultsfred.
1964-12: Växjö.
1965-08: Kalmar.
1969 † 1970 Bilder Beställd av Gotlands Järnvägar som GJ 1, övertagen av SJ som Z4p 248. 1970-05: Skrotad i Vislanda.
SJ Z4p 249
GJ 2
KVAB 63 0 1948 1962-02: Västervik 1964 † 1964 Beställd av Gotlands Järnvägar som GJ 2, övertagen av SJ som Z4p 249. 1964-08-04: Avsänd till Vislanda för skrotning.
SJ Z4p 230 KVAB 69 1 1950-02 1950: Harmånger.
196x: Skara.
1971 † 1971
SJ Z4p 231 KVAB 70 1 1950-03 1950: Stenstorp.
196x: Skara.
1971 † 1974
SJ Z4p 232 KVAB 71 1 1950-04 1950: Kalmar. 1981: Sävsjöström 1984 AGJ Bilder 1970-12-30: Använd i växling i Kalmar. 1984-05-17: Såld till AGJ.
SJ Z4t 226 KVAB 72 1 1950-06 1965: Växjö. 1970 † 1971
SJ Z4t 227 KVAB 73 1 1950-06 1970: Karlshamn. 1981 SB 1981: Såld till Setesdalsbanen, Norge.
SJ Z4t 228 KVAB 74 1 1950-05 1969 † 1970 1970-05: Skrotad i Vislanda.
SJ Z4t 229 KVAB 75 1 1950-08 1970: Karlshamn. 1970 † 1971
SJ Z4p 256 KVAB 76 2 1950-11 1950: Visby.
1965: Kalmar.
1974 † 1975 Bilder 1970-12-30: Synlig vid lokstallet i Kalmar S.
SJ Z4p 257 KVAB 77 2 1950-11 19xx: Västervik.
1962-02: Skara.
1974 † 1974 Bilder
SJ Z4p 258 KVAB 78 2 1950-12 1950: Visby.
1955: Linköping.
196x: Vadstena.
1978 WFJ Bilder 1978: Såld till WFJ.
SJ Z4p 259 KVAB 79 2 1951-01 195x: Växjö.
1962-09: Linköping.
196x: Vadstena.
1978 WFJ Bilder 1978: Överförd till JVM, deponerad hos WFJ. 1984-11-07: Såld till WFJ.
SJ Z4p 260 KVAB 80 2 1951-02 1958-09: Norrköping.
1961: Rimbo.
1977 † 1977
SJ Z4p 261
RB Z4p 3
KVAB 81 2 1951-02 1951: Kalmar
1965: Mönsterås.
197x: Växjö
1981 TJF Bilder 1981: Såld till SL, ommärkt till SLJ/RB Z4p 3. 1981-04-10: Skickad från Växjö till Mörby. 1994-03: Såld till TJF.
SJ Z4p 262 KVAB 82 2 1951-03 1951: Harmånger.
1965: Kalmar.
1968: Sävsjöström.
1972 † 1974 1971-03-18: Synlig i Kalmar.
SJ Z4p 263
RB Z4p 1
SL Z4p 9727
KVAB 83 2 1951-04 1951: Harmånger.
1963-04: Västervik.
1965-11: Stockholm.
EH Bilder 1972: Såld till SL, ommärkt till SLJ/RB Z4p 1 / SL Z4p 9727. 2005: Såld till EH.
SJ Z4p 264 KVAB 84 2 1951-05 1958-09: Norrköping.
1967: Hultsfred.
1968: Växjö.
1970: Rimbo.
197x: Sävsjöström.
1981: Västervik.
1985 TJF Bilder 1967-02-21: Kvar på Norrköping Östra. 1970: Utlånad på sommaren till Roslagsbanan. 1971-03-18: Använd i växling i Kalmar. 1985-08-23: Såld till TJF.
SJ Z4p 265 KVAB 85 2 1951-06 1961: Rimbo.
1962-01: Norrköping. 1963-10: Växjö.
1974 † 1974 Bilder 1970-12-30: Synlig vid Kalmar S.
SJ Z4p 266
RB Z4p 4
SL Z4p 9702
KVAB 86 2 1951-07 1951: Västervik. 2015 ULJ Bilder 1969-11: Skickad till Västervik efter att ha använts i växlingen i Ankarsrum. 1981: Såld till SL, ommärkt till RB Z4p 4 / SL Z4p 9702. 2015: Såld till ULJ.
NKlJ 1 KVAB 87 2 1951-10 Deje HJ Använd i växlingen i Deje. 199x: Bevarad vid Hagfors Järnvägsmuseum.
Böksholm KVAB 88 2 1951 Braås 1972 AGJ Bilder Industrilok vid Böksholms bruk, Braås. 1974: Såld till AGJ.
Fiskeby 401 KVAB 89 2 1951 Skärblacka SkLJ Industrilok vid Fiskeby AB i Skärblacka. 1961: Ombyggd till 1435 mm spårvidd vid Oskarshamns varv. 1991: Såld till FMJ. 2001: Såld till SkLJ.
SJ Z4t 307 KVAB 90 2 1952-04 1970: Karlshamn. 1976 SB 1976-03: Såld till Setesdalsbanen, Norge.
SJ Z4t 308 KVAB 91 2 1952-04 1972 † 1972
SJ Z4t 309 KVAB 92 2 1952-05 1970 † 1971
SJ Z4t 310 KVAB 93 2 1952-06 1970: Växjö. 1969 † 1970 1970-05: Skrotad i Vislanda.
SJ Z4p 311
DONJ 5
KVAB 94 2 1952-07 1952: Visby.
1958-07: Västervik.
1965 JTJ 1966: Såld till DONJ, ommärkt till DONJ 5.
SJ Z4p 312 KVAB 95 2 1952-08 1961–10–21: Västervik.
196x: Norrköping
1967: Växjö
196x: Västervik.
1973 GHJ Bilder 1967-02-21: Lastad på Q37 på Norrköping Östra för transport till Växjö. 1975: Såld till GHJ.
SJ Z4p 313 KVAB 96 2 1952-09 196x: Eksjö.
1970-06: Växjö
1978 † 1978 Bilder 1969-05-11: Observerad i lokstallet i Eksjö. 1970-04-27: Använd för spårrivning i Eksjö.
SJ Z4p 314 KVAB 97 2 1952-10 1965: Kalmar.
1970: Berga.
1981 SkLJ Bilder 1980: Såld till SkLJ. 1981-03-01: Registrerad som slopad.
SJ Z4p 315
SJ Z4tu 315
KVAB 98 2M 1952-10 1952: Visby.
1961: Köping.
1967: Rimbo.
1972 † 1972 Bilder Levererad för multipelkörning. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 315. 1967-04-18: Anländ till Stockholm Östra. Återbyggd till 891 mm spårvidd vid Örebro.
SJ Z4p 316
SJ Z4tu 316
NKlJ 4
KVAB 99 2M 1952-10 1952: Visby.
1961: Köping.
1969: Hagfors
KUJmf Levererad för multipelkörning. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 316. 1966: Såld tilll Riddarhytte AB. 1969: Såld till NKlJ och återbyggd till 891 mm spårvidd, märkt NKlJ 4. 2007: Deponerad till KUJmf. 2009: Ombyggd till 1093 mm spårvidd. 2012: Såld till KUJmf.
SJ Z4p 317
SJ Z4tu 317
NKlJ 3
RB Z4p 5
SL Z4p 9701
KVAB 100 2M 1952-10 1962: Köping. 2015 ULJ 195x: Utrustad för multipelkörning. 1962: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till Z4tu 317. 1966: Såld till Riddarhytte AB. 1967: Såld till NKlJ och återbyggd till 891 mm spårvidd, märkt NKlJ 3. 1991-10: Såld till SL och ommärkt till RB Z4p 5 / SL Z4p 9701. 2015: Såld till ULJ.
SJ Z4p 318 KVAB 101 2M 1952-11 1960: Visby
196x: Skara.
198x: Finspång.
1988 TJF Bilder 195x: Utrustad för multipelkörning. 1960: Synlig i Visby, reportage i tidskriften Vi. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. 2005-12: Såld till TJF.
SJ Z4p 319 KVAB 102 2 1952-11 1965 † 1965
SJ Z4p 320
SJ Z4t 320
KVAB 103 2M 1952-12 196x: Växjö.
1969: Hultsfred.
1969: Karlshamn.
1981 GHJ 1954-09: Utrustad för multipelkörning. 1969-09: Ombyggd till 1067 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4t 320. 1981: Såld till JVM? 1982: Deponerad hos GHJ. 1998: Återställd till 891 mm spårvidd. 2011: Såld till GHJ.
SJ Z4p 321 KVAB 104 2 1952-12 196x: Växjö.
1969: Hultsfred.
1985 JTJ Bilder 1985-09-20: Såld till JTJ. 1985-10-15: Transport per lastbil från Hultsfred till Jädraås.
SJ Z4p 322 KVAB 105 2 1953-01 1953: Uddevalla.
1971: Skara
1971 † 1971
SJ Z4p 323
SJ Z4tu 323
SJ Z4t 323
KVAB 106 2M 1953-01 1961: Köping.
1969: Vetlanda.
1969: Karlshamn.
1981 † 1982 1954-09: Utrustad för multipelkörning. 1961-11-20: A-revision i Finspång. 1961: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 323. 1969-04: Återbyggd till Z4p och 891 mm spårvidd i Örebro, placerad i Vetlanda. 1969-09: Ombyggd till Z4t och 1067 mm spårvidd, placerad i Karlshamn. 1982-03: Skrotad i Vislanda.
SJ Z4p 324 KVAB 107 2 1953-02 1965: Växjö.
196x: Norrköping.
1967: Hultsfred.
1968: Växjö.
1981 Bilder 1963-03-26: Skadad vid urspårning. 1963-05-02: Revision klass C, Malmö. 1967-02-21: Kvar på Norrköping Östra. 1981: Såld till Sida för export till Winh Phu pappersbruk, Bai Bang, Vietnam. 1981-02–25: Skickad från Växjö till Nohab, Trollhättan för ombyggnad till 1000 mm spårvidd. 1981-06-15: Skickad till Malmö djuphamn för vidare transport till Vietnam.
SJ Z4p 327 KVAB 108 2 1953-02 1964 † 1965
SJ Z4p 328 KVAB 109 2 1953-03 1953: Falkenberg.
1960: Rimbo.
1969 † 1970 1969: Skrotbeslutad efter att växellådan blivit sönderkörd i malmväxlingen i Hargshamn. 1969-09-30: Lastad på Om-vagn vid Stockholm Ö för transport till Vislanda.
SJ Z4p 329
DONJ 6
KVAB 110 2 1953-03 1965: Västervik. † 1971 Bilder 1966: Såld till DONJ, ommärkt till DONJ 6. 1970: Såld till NKlJ för reservdelar och skrotning.
SJ Z4p 330 KVAB 111 2 1953-04 1965: Västervik.
1969: Hultsfred.
1970 † 1971 Bilder
SJ Z4p 331 KVAB 112 2 1953-04 1968: Skara. 1977 SkLJ 1977: Överförd till JVM, deponerad hos SkLJ. 2011: Såld till SkLJ.

Förklaring: Typ=0) Första typen till enskilda bolag, ”urtruck”. 1) Första Z4p-serien, ”golvspaksmodell”, levererad med Scania-Vabis diesel D802, som senare byttes till D812. 2) Andra Z4p-serien, ”golvspaksmodell, utrustad med Scania-Vabis diesel D812. 2M) Utrustad för multipelkörning. 3) Tredje Z4p-serien, ”sportmodell”, ny hytt, utrustad för multipelkörning. 4) Fjärde Z4p-typen med Z43-hytt. Förkortningar: AGJ=Anten Gräfsnäs Järnväg, DONJ=Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg, EH=Evald Hammarström, FMJ=Finspongs Museijärnvägar, GHJ=Gotlands Hesselby Jernväg, HJ=Hagfors Järnvägsmuseum, JTJ=Jädraås–Tallås Järnväg, JVM=Järnvägsmuseet, KUJmf=Köping–Uttersbergs Järnvägsmuseiförening, KVAB=Kalmar Verkstads AB, NKlJ=Nordmark–Klarälvens Järnvägar, RB=Roslagsbanan, SB=Setesdalsbanens Venner, SkLJ=Skara–Lundsbrunns Järnvägar, SL=Stockholms Lokaltrafik, SMAB=Småländska Smalspåret AB, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, UHB=Uddeholm AB, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västervik Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg. Källor: Ola Almquist, Anders Jansson, Stig Svallhammar, Svenska-lok.se, Ångwisslan och Järnvägshistoriskt forum. 

Lokomotorer Z4p / Z4t levererade 1956–1959

Listan uppdaterad: 2024-08-01. Observera: Uppgifter om placeringar är inte komplett.

Lokomotor Tillv. Tillv.nr Typ Levererad Placeringar: Slopad Skrotad Bevarad Bilder Anmärkningar
SJ Z4p 397
SJ Z4tu 397
KVAB 118 3 1956-02 1956: Visby.
1963: Rimbo.
1964: Köping.
1969: Vetlanda.
GHJ Bilder 1963: Använd i rivningen av Roma–Visby under maj–september. 1964: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 397. 1969-04: Återbyggd till Z4p och 891 mm spårvidd i Örebro. 1986-10-30: Såld till GHJ.
SJ Z4p 398
SJ Z4t 398
KVAB 119 3 1956-03 1956: Visby.
1960-06: Norrköping.
1961-10: Växjö.
1968: Vetlanda.
1969: Hultsfred.
1970: Karlshamn.
1979 † 1979 1969-09: Ombyggd till 1067 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4t 398.
SJ Z4p 399
SJ Z4tu 399
KVAB 120 3 1956-04 1956: Visby.
1963: Rimbo.
1970: Vetlanda.
1985-04: Växjö.
SkLJ Bilder 1964: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 399. 1965: Återbyggd till 891 mm spårvidd. 1985-06-06: Såld till SkLJ.
SJ Z4p 400 KVAB 121 3 1956-04 1956: Vetlanda.
1985: Växjö
1986 EH Bilder 1982-03: Skickad till Örebro för R0-revision. 1982-06: Åter i Vetlanda. 1986-10-30: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH.
SJ Z4p 401 KVAB 122 3 1956-04 1956: Vetlanda. 1972 † 1972 Bilder
SJ Z4p 402 KVAB 123 3 1956-05 1956: Linköping. 1962-08: Växjö.
1968: Vetlanda.
1985: Växjö
1986 XX Bilder 1982: Skickad till Örebro för R0-revision. 1982-03: Åter i Vetlanda. 1986-10-30: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 1997: Såld till Järnvägsfabriken och uppställd i Växjö.
SJ Z4p 403 KVAB 124 3 1956-05 1956: Linköping.
196x: Västervik.
1983-07: Finspång.
1988 EH Bilder 1983-04-27: Körd Västervik–Växjö för vidare transport till Örebro för revision. 1983-07-01: Transporterad från Örebro till Finspång. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH.
SJ Z4p 404 KVAB 125 3 1956-05 1956: Linköping.
196x: Finspång.
1988 EH Bilder 1983-10: Skickad till Örebro för R0-revision. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH.
SJ Z4p 405 KVAB 126 3 1956-06 1956: Linköping.
1968: Västervik.
1986 AGJ Bilder 1985-12-13: Urspårning i Rödsle. 1986-10-30: Såld till AGJ.
SJ Z4p 406 KVAB 127 3 1956-06 1956: Linköping.
1966: Västervik.
1987 ULJ Bilder 1987-01-21: Såld till ULJ.
SJ Z4p 407
SJ Z4tu 407
KVAB 128 3 1956-07 1956: Norrköping. 1965: Rimbo. 1978 † 1978 1962: Ombyggd till 1093 mm spårvidd och ommärkt till SJ Z4tu 407. 1965: Återbyggd till 891 mm spårvidd. 1968-04-09: A-revision i Örebro.
SJ Z4p 408 KVAB 129 3 1956-08 1956: Norrköping. 196x: Finspång. 1988 SkLJ Bilder 1982-11-24: Skickad till Örebro för Ro-revision. 1983-02: Åter i Finspång. 1988-07-08: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 2005-08-24: Såld till EH. 2005: Såld till SkLJ.
SJ Z4p 409 KVAB 130 3 1956-08 1956: Norrköping. 196x: Finspång.
1983-04: Västervik.
1986 AGJ Bilder 1983-04-27: Anländ till Växjö efter revision i Örebro, körd till Västervik. 1985-12-13: Urspårning i Rödsle. 1986-10-30: Såld till AGJ.
SJ Z4p 410 KVAB 131 3 1956-08 1956: Norrköping. 1958-06: Skara 1977 † 1978
SJ Z4p 411 KVAB 132 3 1956-09 1956: Norrköping. 1958-06: Skara 1976 † 1978 1974-11-29: Tagen ur tjänst. 1975-05-30: Skrotbeslutad. 1976-01-01: Avregistrerad.
NKlJ 2
RB Z4p 6
KVAB 133 3 1956-12 JTJ 1991-10: Såld till SL och ommärkt till RB Z4p 6. 1996: Såld till JTJ.
KAB 1
Fiskeby 1
KVAB 181 4 1959 Mariestad 199x SkLJ Industrilok vid Katrinefors bruk, Mariestad. 1961: Ombyggd i Kalmar till 1435 mm spårvidd. 197x: Ommålad i gul/svart färgsättning. 1992: Såld till SkLJ och återbyggd till 891 mm spårvidd.
KAB 2
Fiskeby 2
KVAB 182 4 1959 Mariestad 199x TJF Bilder Industrilok vid Katrinefors bruk, Mariestad. 1961: Ombyggd i Kalmar till 1435 mm spårvidd. 197x: Ommålad i gul/svart färgsättning. 1992: Såld till SkLJ. 1998: Såld till ULJ och 2005–2006 återbyggd till 891 mm spårvidd. 2017: Såld till TJF.

Förklaring: Typ=0) Första typen till enskilda bolag, ”urtruck”. 1) Första Z4p-serien, ”golvspaksmodell”, levererad med Scania-Vabis diesel D802, som senare byttes till D812. 2) Andra Z4p-serien, ”golvspaksmodell, utrustad med Scania-Vabis diesel D812. 2M) Utrustad för multipelkörning. 3) Tredje Z4p-serien, ”sportmodell”, ny hytt, utrustad för multipelkörning. 4) Fjärde Z4p-typen med Z43-hytt. Förkortningar: AGJ=Anten Gräfsnäs Järnväg, DONJ=Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg, EH=Evald Hammarström, FMJ=Finspongs Museijärnvägar, GHJ=Gotlands Hesselby Jernväg, HJ=Hagfors Järnvägsmuseum, JTJ=Jädraås–Tallås Järnväg, JVM=Järnvägsmuseet, KUJmf=Köping–Uttersbergs Järnvägsmuseiförening, KVAB=Kalmar Verkstads AB, NKlJ=Nordmark–Klarälvens Järnvägar, RB=Roslagsbanan, SB=Setesdalsbanens Venner, SkLJ=Skara–Lundsbrunns Järnvägar, SL=Stockholms Lokaltrafik, SMAB=Småländska Smalspåret AB, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, UHB=Uddeholm AB, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västervik Järnvägs AB, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg. Källor: Ola Almquist, Anders Jansson, Stig Svallhammar, Svenska-lok.se, Ångwisslan och Järnvägshistoriskt forum.