Vena
Vena har varit en knutpunkt i bygden långt innan järnvägen kom till byn. I byn ligger också en av de största landskyrkorna inom Linköpings stift.
Vena kyrkby har anor sedan medeltiden och den ursprungliga kyrkan byggdes under 1100-talet på platsen där den nuvarande står. Orten korsas av flera vägar och här bildades också en samlingsplats för marknader och annan affärsverksamhet. Ett gästgiveri fanns också här för de resande genom bygden. Omgivningarna i den bördiga dalgången har flera byar, bland annat radbyn Visböle och de närbelägna byarna Främsteby och Käreby. De låglänta mossmarkerna runt byarna har genom åren dikats ur och här bidrog även järnvägsbygget till bättre markförhållanden.
Plan över Vena station framtagen av Hultsfred–Westerviks Jernväg, den 17 februari 1879.
Det ursprungliga förslaget till järnvägens sträckning mellan Västervik och Hultsfred skulle få ett något nordligare läge från Vena kyrka, men efter ytterligare aktieteckning beslutades sträckningen förbi Vena kyrka. Här korsades landsvägarna och järnvägsstationen anlades i anslutning till byn.
Med järnvägens ankomst till Vena utvecklades också nya verksamheter. 1881 etablerades sparbanken, som fortfarande är en fristående bank tillsammans med Lönneberga och Tuna. Affärsrörelser och hantverkare etablerade sig och ett sågverk anlades nära järnvägsstationen.
Hugo Hammarskjölds ritning för stationshus i Vena, Tuna och Fårhult.
Järnvägsstationen
Järnvägsstationen med byggnader och trädgård började anläggas i anslutning till järnvägsbygget mellan Västervik och Hultsfred 1878-79. Stationshuset ritades av arkitekten Hugo Hammarskjöld. Byggnaden är av den tredje storleken bland stationshusen utmed järnvägen och av samma typ som uppfördes i Fårhult och Tuna.
Rälsbuss YP 893 med tåg 3460Y i Vena, den 3 maj 1970. Fotograf: Tommy Fogelström
Stationshuset byggdes i timmer med panelade fasader. Förutom stationshuset med trädgård byggdes godsmagasin, ekonomihus, jordkällare, avträde och en lastkaj. Stationshuset revs 1973 och ersattes med en f.d. personvagn som fick utgöra väntsal och expedition för godsombudet. 1978 ersattes vagnen med ett regnskydd av modern typ. Därefter har en hållplatskur som flyttas från Södra Vi ersatt regnskyddet.
Vena station
Öppningsdatum: 16 november 1879
Stationen nedklassades till håll- och lastplats: 27 maj 1970.
Nedläggning av godstrafik (SJ): 27 maj 1978
Nedläggning av persontrafik (SJ): 20 augusti 1984
Järnvägsstationen var förenad med poststation till och med den 11 maj 1968. Den ersattes med postombudet Hultsfred POB 1 som indrogs 1972-12-01.
Frilastspår för 20 vagnar och lastkaj för 2 vagnar. Signalanläggningen bestod av T-semafor med ställbock.
Stationsföreståndare i Vena
År | Namn | Född | Från | Till |
1879–1883 | Karl Alfred Johansson Kindlund | 1847 | ||
1883–1903 | Otto Wilhelm Fagerberg | 1855 | Ks | Stf Falerum |
1903–1911 | Frans August Andersson | 1854 | Stf Hjorted | — |
1912–1916 | Gustaf Herman Krantz | 1875 | Stf Jenny | Stf Ankarsrum |
1916–1919 | David Edvard Andersson | 1884 | Anställd 1916 | Till Ojaby ? |
1919–1922 | Johan Martin Lithander-Johansson |
1873 | Sts Hultsfred | Stf Falerum |
1923–1933 | Karl Fritz Andersson | 1881 | Kb | Stf Storsjö |
1934–1944 | Axel Robert Forsberg | 1881 | Stf Höversby | Pension |
1944–1959 | Harry Josef Vitalis Jonsson | 1898 | Målilla | |
1959–1962 | Kurt Gustaf Ivan Permevik | 1919 | Bro | |
1963-1970 | Harry Gruntman |
Förkortningar: Stf = Stationsföreståndare, Sts = Stationsskrivare, Fkb = Förste kontorsbiträde, Fknt = Förste kontorist, Knt = Kontorist, Ftb = Förste trafikbiträde, Tb = Trafikbiträde.