Objekt
Normalt brukade lokomotorn skjuta vagnarna till pappersbruket, men den 23 februari 1972 gjorde man tvärtom av någon anledning. Här har SJ Z49 100 precis ankommit pappersbruket och ska påbörja växling.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 23 februari 1972
ID: LEMA00024
Objekt
Z43 222 i Stubbemåla. Lokomotorn användes sannolikt vid ombyggnaden av Stubbemåla bangård och breddningen av Stubbemåla–Mönsterås (cirka 2 km).
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00174
Objekt
Tp 3503 ankommer Stubbemåla med överföringsvagnar från Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00175
Objekt
Tp 3503 med vagnssätt som ska till Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00178
Objekt
Tp 3503 inväntar avgångstid i Stubbemåla.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00179
Objekt
Tp 3503 avgår mot Sandbäckshult.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00180
Objekt
Z4p 261 sköter växlingen i Stubbemåla. Här en vagn från EKA i Bohus som växlas fram för att dras av överföringsvagnen och upp på en vagnbjörn.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00181
Objekt
De två spår som användes för överföringen av normalspåriga godsvagnar mellan överföringsvagn och vagnbjörn via ett kort normalspår. På båda sidorna om Z4p 261 ses vad som troligen är vagnar lastade med pappersmassa på väg från bruket till Kalmar och längre bort.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00192
Objekt
SJ Z4p 261 drar undan de överföringsvagnar med öppna tomvagnar som ska till bruket med vagnbjörn. De har blockerat linjen för avgången mot Sandbäckshult och Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00193
Objekt
Z4p 261 och Tp 3503 i Stubbemåla.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00194
Objekt
Tp 3503 inväntar avgångstid i Stubbemåla.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00195
Objekt
En normalspårig O-vagn står på det korta normalspåret i Stubbemåla. Till vänster står vagnbjörnen, till höger är ramp till smalspåret.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00196
Objekt
Detaljbild på rampen till vagnbjörnen.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00197
Objekt
Fredag den 2 juni 1972. Dieselloket SJ T43 235 inväntar avgång mot Linköping med ett ovanligt långt godståg. Loket står ända framme vid bommarna, intill den uppställningsplats som 1971–1979 användes för de fordon som nu ingår i TJF:s samlingar. Godståget avgick efter persontåget till Linköping. Motorvagnen i mitten är SJ Y8 1125, som har både sin plexiglaskåpa framför dörren och sin Norrlandsplog kvar. Byggnaden till höger var från början rälsbussgarage, men hade slutat att användas som sådant och var uthyrd till ett grävmaskinsföretag.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 2 juni 1972
ID: LEMA00025
Objekt
År 1972 förekom det fortfarande cirkus- och tivolitåg. Den 13 juni står lokomotorn SJ Z49 117 med några vagnar som lossades/lastades på frilastspåret nedanför Järnförädlings fabrik. På denna slänt går det nu en väg, taket för brädstaplar är ersatt av en marina, mitt i bild finns ett kontorshus som liknar en båt, området till höger tillhör båttillverkaren Windy och den gamla tändsticksfabriken (med sin höga skorsten), redan nedlagd sedan ett antal år när bilden togs, fick stå kvar i ytterligare nästan 30 år innan den revs för att bereda plats för bostäder med storstadspriser.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 13 juni 1972
ID: LEMA00026
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 närmar sig Mönsterås station från bruket den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes på denna sträcka.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00182
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 ankommer den f d smalspåriga Mönsterås station från bruket den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes på denna sträcka.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00183
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 inne på bruksområdet den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00184