Objekt
År 1972 förekom det fortfarande cirkus- och tivolitåg. Den 13 juni står lokomotorn SJ Z49 117 med några vagnar som lossades/lastades på frilastspåret nedanför Järnförädlings fabrik. På denna slänt går det nu en väg, taket för brädstaplar är ersatt av en marina, mitt i bild finns ett kontorshus som liknar en båt, området till höger tillhör båttillverkaren Windy och den gamla tändsticksfabriken (med sin höga skorsten), redan nedlagd sedan ett antal år när bilden togs, fick stå kvar i ytterligare nästan 30 år innan den revs för att bereda plats för bostäder med storstadspriser.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 13 juni 1972
ID: LEMA00026
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 närmar sig Mönsterås station från bruket den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes på denna sträcka.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00182
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 ankommer den f d smalspåriga Mönsterås station från bruket den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes på denna sträcka.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00183
Objekt
Z65 589 med vagnarna A2 5042 och A2 5088 inne på bruksområdet den 19 augusti, när turer för allmänheten kördes.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 19 augusti 1972
ID: LEMA00184
Objekt
Z65 589 och Z49 124 uppställda på Mönsterås station.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00185
Objekt
Z65 589 med vagnar från bruket till Stubbemåla för rampning är helguppställda på Mönsterås station
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00186
Objekt
Z49 124 uppställd på Mönsterås station.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00187
Objekt
YP 792 i Stubbemåla. Rälsbussen används som personalvagn för breddningsarbetet av linjen mot Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00188
Objekt
Den tidigare i Västervik placerade YP 792 användes som personalvagn vid breddningsarbetet av linjen mot Kalmar. I höger bildkant syns den byggnad som varit garage för de dragbilar som användes till vagnbjörnstrafiken.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00189
Objekt
Stubbemåla var en ödslig plats 31 december 1972. Endast rälsbussen (då tjänstevagnen) YP 792 syns i fjärran.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00190
Objekt
Solen går ned över Z4p 232 framför Kalmar slott. Ett år efter att bilden togs var det slut med smalspårsaktivitet i Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 31 december 1972
ID: LEMA00191
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid Fagersand efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00037
Objekt
Riksväg 33 och järnvägen vid Fagersand.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00036
Objekt
Ersättningsbuss och rälsbussen SJ YP 900 vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Bussen är antingen Kraftbuss 8 (BEO566) eller 57 (BDE756), Mercedes LPO913 med kaross från Oy Trafora Ab, Pargas, Finland. Årsmodell 1975. De såldes 1984 respektive 1986.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00035
Objekt
Rasplatsen vid Långsjön. Raset inträffade den 10 mars 1976 i samband med vägbygget.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00034
Objekt
Västra bron och banan mot rasplatsen vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00033
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00031
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00030
Objekt
Banan mot rasplatsen vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00029
Objekt
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid vägkorsningen Hjortedsvägen efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00028