Erik Forss
Erik Forss, född 1945, uppväxt i Falköping där det var lätt att bli intresserad av tågen på järnvägarna runtom staden. Efter skola med realexamen arbetade jag i familjeföretaget i sju år innan det blev dags att söka sig till järnvägen och lokförarutbildning. Denna fick jag i mitten av 1970-talet och var då stationerad i Göteborg men den 1 januari 1980 fick jag förflyttning till Falköpings lokstation. Här blev det mycket blandad körning med räsbussar, diesellok i växling och på Kinnekullebanan samt en hel del linjetåg på stambanorna. På den tiden körde vi från Falköping till Landeryd, Nässjö, Karlsborg, Mariestad via Herrljunga–Vara, Hallsberg, Avesta-Krylbo, Stockholm, Uddevalla, Göteborg och Borås. Dessutom fick vi på slutet ta över smalspårstrafiken mellan Nossebro och Götene. Det var en mycket omväxlande tjänst som jag trivdes bra med.
2005 ville SJ inte ha mig längre så det blev tjänstepension men jag fortsatte att vara aktiv i branschen. Jag fick arbete på Veolia i Lidköping men när de blev av med trafiken på Kinnekulle så började jag på Ofotbanen och senare på Pettersson Rail samtidigt som jag då och då fick rycka in på Västtågen när det fattades personal. Pettersson tvingades i konkurs och då blev det i stället jobb hos Tågfrakt i Falköping. Hela tiden har jag också varit aktiv i Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) och på så sätt fått köra tåg på alla järnvägar i Norrland. Det har med andra ord blivit en mycket varierande karriär på räls. I slutet av 2014 lade jag av att köra efter en mindre hjärtinfarkt. I hela karriären har kameran följt med dagligen så det har blivit en mängd bilder med järnvägsanknytning genom åren. Mitt arkiv med diabilder finns bevarat hos SMoK, f.n. i Alvesta.