Fordonet är skrotat
Post- och resgodsvagn SJ UDFo13p
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”
Se alla objekt och bilder i arkivet med: UDFo13p.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över släpvagnar av typen UDFo13p
Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
UDFo13p | 1814 | 1953-12 | Västervik 1953−65, Växjö 1965–68. |
1968 | 1970 † | Bilder | ||
UDFo13p | 1815 | 1954-09 | Norrköping 1954–?, Västervik ?–1964, Skara 1964–67, Kalmar 1967–68. |
1968 | 1970 † | |||
UDFo13p | 1816 | 1954-09 | Skara 1954–58, Norrköping 1958−62, Linköping 1962–63, Västervik 1963–65, Skara 1965–67. |
1967 | 1967 † | Bilder | ||
UDFo13p | 1817 | 1954-12 | Norrköping 1954–58, Kalmar 1958–68. |
1968 | 1970 † | Bilder | ||
UDFo13p | 1818 | 1955-02 | Skara 1955–59, Kalmar 1959–60, Växjö 1960–68. |
1968 | 1968 † | Bilder | ||
UDFo13p / UDFo13t |
2116 | 1956-11 | Linköping 1956–63, Uddevalla 1963–64, Halmstad 1964–67. |
1967 | 1968 † | 1964-06: Ombyggd till UDFo13t, Växjö. | ||
UDFo13p / UDFo13t |
2116 | 1956-11 | Linköping 1956–63, Uddevalla 1963–64, Halmstad 1964–67. |
1967 | 1968 † | 1964-06: Ombyggd till UDFo13t, Växjö. | ||
UDFo13p | 2117 | 1957-05 | Skara 1957–64. | 1964 | 1964 † | 1964-05-12: Kollision, Öttum. | ||
UDFo13p / UDFo13t |
2118 | 1957-10 | Skara 1957–58, Karlshamn 1958–68. |
1968 | 1970 † | 1958-10: Ombyggd till UDFo13t, Växjö. | ||
UDFo13p / UDFo13t |
2119 | 1957-12 | Kalmar 1957–58, Karlshamn 1958−60, Växjö 1960–65, Karlshamn 1965–68. |
1968 | 1970 † | 1958-10: Ombyggd till UDFo13t, Växjö. |
Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
Persontåg 2126Y på Kalmar C den 10 augusti 1966 bestående av SJ YBo5p 803 + UBFo4yp 2128. Till vänster post- och resgodsvagnen SJ UDFo13p 1817. Foto: Tommy Fogelström
Post- och resgodssläpvagn SJ UDFo13p
SJ UDFo13p 1818 i Hultsfred. Foto: Bengt Hultin
Ritning över UDFo13p. Källa: Järnvägsmuseet.
Bilder:Länk.
Fakta | SJ UDFo13p |
Byggt antal: | 9 st. |
Bevarat antal: | Ingen. |
Byggår: | 1953–1957. |
Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå. |
Nummerserie: | 1814–1818, 2116–2119. |
Längd: | 16,6 m. |
Bredd: | 2,6 m. |
Tjänstevikt: | 10,9 ton. |
Lastytor: | Post: 13 m2, 3 ton, Gods: 22 m2, 3 ton. |
Sth: | 85 km/h. |
Bilder: | Länk |