Fordonet finns bevarat
Sitt- och resgodsvagn SJ UBFo4yp / UBFYP
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”
Se alla objekt och bilder i arkivet med: UBFo4yp / UBFYP.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över släpvagnar av typen UBFo4yp
Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
UBFo4yp / UBFYP | 2125 | 1957-09 | Kalmar 1957–59, Växjö 1959–83. |
1983 | SkLJ | Bilder | 1983: Såld till SkLJ. | |
UBFo4yp / UBFYP | 2126 | 1957-10 | Kalmar 1957–68, Växjö 1968–70. |
1970 | 1974 † | |||
UBFo4yp / UBFYP | 2127 | 1957-11 | Kalmar 1957–68, Växjö 1968–70. |
1970 | 1974 † | Bilder | ||
UBFo4yp / UBFYP | 2128 | 1957-12 | Kalmar 1957–68, Växjö 1968–83. |
1983 | TJF | Bilder | 1983: Såld till WFJ. 2001: Såld till TJF. |
|
UBFo4yp | 2129 | 1957-12 | Kalmar 1957–64. | 1964 | 1964 † | 1964-10-27: Kollision, Blomstermåla. | ||
UBFo4yp / UBFYP | 2130 | 1957-12 | Kalmar 1957–70. | 1970 | 1972 † |
Förkortningar: SkLJ=Skara Lundsbrunns Järnvägar, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening, WFJ=Wadstena–Fogelsta Järnväg Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
Släpvagnen UBFo4yp är försedd med ett större resgodsutrymme och har färre sittplatser än UBFo3yp. Här ses UBFo4yp-vagnarna 2125 och 2128 på bangården i Växjö den 4 maj 1978. Foto: Lennart Malmsten
Sitt- och resgodssläpvagn
SJ UBFo4yp / UBFYP
SJ UBFYP 2125+2128 i Växjö. Foto: Anders Carlsson
Ritning över UBFo4yp. Källa: Järnvägsmuseet.
Fakta | SJ UBFo4yp / UBFYP |
Byggt antal: | 6 st |
Bevarat antal: | 2 st |
Byggår: | 1957 |
Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå. |
Nummerserie: | 2125–2130. |
Längd: | 16,6 m. |
Bredd: | 2,6 m. |
Tjänstevikt: | 10,6 ton. |
Sittplatser: | 32 st. |
Godsyta: | 12 m2, 2 ton. |
Sth: | 85 km/h. |
Bilder: | Länk |