Lokomotor SJ Z4p 329 med koppelvagn och normalspårig vagn på överföringstrallor
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1963
ID: Jvm_KDAJ00473
Sista smalspårsgodståget från Storsjö. Lokomotor SJ Z4p 266 och personvagn BFp 409.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1963
ID: Jvm_KDAJ00885
Rälsbuss SJ YBo4p och lokomotorn SJ Z4p 259 i Åtvidaberg.
Foto: Bertil Rehnberg
Daterad: 1963
ID: BERE00031
Lokomotor SJ Z4p 329 med koppelvagn.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1963
ID: Jvm_KDAJ02251
Ett Tp-lok bogseras till Åtvidaberg av en Z4p-lokomotor. Sture Eklund var förare. Sigvard Davidsson var tillsyningsman på loket. Loket är sannolikt SJ Tp 3504 som stod avställt i Åtvidaberg tills det skickades till huvudverkstaden i Örebro för ombyggnad till T23 113 i november 1964.
Foto: Sigvard Davidsson
Daterad: 1963
ID: SIDA00056
Lokalgodståg från Åtvidaberg draget av lokomotorn SJ Z4p 259 i Ringstorp.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1963
ID: Jvm_KDAJ00552
Någon km söder om Höversby station utmed järnvägslinjen Norsholm–Åtvidaberg finns en sevärdhet, nämligen en fascinerande liten järnvägstunnel av 31 meters längd. Det är ovanligt med tunnlar vid de svenska smalspårsnäten. Trots det fanns det inte mindre än tre stycken utmed linjen Norsholm–Västervik, vilka drevs fram vid slutet av 1870-talet. Tunnlar ville järnvägsbyggare helst undvika, men eftersom man i det här fallet var tvingad att forcera en större bergsklack, som dessutom råkade vara bebyggd på ovansidan. Ja, då blev det en tunnel.
Här skall strax ett litet lokalgodståg mot Norsholm passera med lokomotor Z4p nr 259 i spetsen. Tåget står dock stilla i väntan på att fotografen tagit sig igenom det mörka passet för att rigga upp kameran. Sedan kommer tåget sakta glidande för att ta upp fripassageraren för vidare färd norrut. I samband med spårbreddningen av linjen Åtvidaberg–Västervik lades smalspåret mot Norsholm ned 1964. Rälsen revs upp, men tunneln är som sagt kvar. De två andra däremot är utsprängda till skärning.
Foto: Lars Hagström
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: maj 1963
ID: Jvm_KDAJ00537
Byggnation av normalspåret genom Jenny station.
Foto: Wilhelm Häggström
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1964
ID: Jvm_KDAJ00583
Lokomotor Z4p och godsvagnar på bangården i Norsholm.
Foto: Hans Blomberg
Daterad: 10 maj 1964
ID: HABL00005
Z4p+BFp 442 vid Lyckerum på linjen Västervik–Jenny.
Foto: Helge Andersson
Samling: Nils-Eric Sääf
Daterad: november 1964
ID: NESA00130
Rälsupptagning vid Norsholm. Rälsen dras upp på vagnar.
Foto: Sigvard Davidsson
Daterad: 1965
ID: SIDA00054
Lokomotorn SJ Z4p 258 med personvagnen Bop 759 (f.d. VGJ Co 1003) vid en provisorisk överföringsramp i Fågelsta. Personvagnen ska lastas på en överföringsvagn SJ Q37 för transport till Stora Lundby Järnvägsmuseum (nuvarande Anten–Gräfsnäs Järnväg). Vagnen avsändes till Olskroken den 26 maj 1965.
Foto: Börje Lagergren
Samling: Stig Lagergren
Daterad: maj 1965
ID: BOLA00015
Lokomotorn SJ Z4p 258 med personvagnen Bop 759 (f.d. VGJ Co 1003) i Fågelsta. Personvagnen ska lastas på en överföringsvagn SJ Q37 för transport till Stora Lundby Järnvägsmuseum (nuvarande Anten–Gräfsnäs Järnväg). Vagnen avsändes till Olskroken den 26 maj 1965.
Foto: Börje Lagergren
Samling: Stig Lagergren
Daterad: maj 1965
ID: BOLA00014
Vy över bangården i Ankarsrum med lokalgodståg och uppställda godsvagnar.
Foto: Västerviks-Tidningen
Daterad: 7 december 1965
ID: VATI00029
Z4p 258 växlar vid rampen. Notera godsvagnen som har åkt av överföringsvagnen.
Foto: Stig Lagergren
Daterad: 28 december 1965
ID: STLA00001
Z4p 258 växlar vid rampen i Fågelsta. Notera godsvagnen som åkt av överföringsvagnen.
Foto: Stig Lagergren
Daterad: 28 december 1965
ID: STLA00002
Lokomotorerna SJ Z4p 329 + 406 i Västervik.
Foto: Birger Ekelid
Daterad: Jan-Mar 1966
ID: BIEK00246
Z4p 258 växlar vid rampen i Fågelsta.
Foto: Stig Lagergren
Daterad: januari 1966
ID: STLA00003
Snöröjning med spårrensare och vingplog.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1966
ID: Jvm_KDAJ01892
Snöröjning med lokomotor SJ Z4p 266 och spårrensare.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1966
ID: Jvm_KDAJ01893