Fordonet finns bevarat

Godsrälsbuss SJ YFo5p

Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”.

Se alla objekt och bilder i arkivet med: YFo5p.

För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.

Lista över rälsbussar av typen YFo5p

Littera Nr Levererad Placeringar vid SJ Slopad Skrotad Bevarad Bilder Anmärkningar
YFo5p 902 1955-10-12 Västervik 1955–56,
Linköping 1956−63,
Västervik 1963–64.
1964 1964 † Bilder 1964-02-04:
Kollision, Hjortekrog.
YFo5p 903 1956-09-24 Linköping 1956,
Skara 1956–65.
1965 1965 † 1964-12-29: Kollision, Björsared.
YFo5p 904 1956-10-08 Norrköping 1956−60,
Linköping 1960–63,
Västervik 1963–64,
Kalmar 1964–65,
Skara 1965–67.
1967 ULJ Bilder 1967: Tjänstefordon.
1977: Såld till ULJ.
YFo5p 905 1956-10 Kalmar 1956–57,
Skara 1957–72.
1970 1977 † 1970: Ombyggd till tjänstefordon.
1972: Såld till RB. 1977-12-19: Kollision, Hägernäs–Viggbyholm.

Förkortningar: RB=Roslagsbanan, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg. Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.

På bilden från Västervik den 10 maj 1964 ses godsrälsbussen SJ YFo5p 904 parkerad framför garaget vid Hallströmsgatan. Godsrälsbussen finns i dag bevarad på museibanan Upsala–Lenna Jernväg. Foto: Birger Ekelid

Godsrälsbuss SJ YFo5p

SJ YFo5p 902 i Hjortekrog. Foto: Birger Ekelid

Ritning över YFo5p. Källa: Järnvägsmuseet.

Fakta SJ YFo5p
Byggt antal: 4 st
Bevarat antal: 1 st
Byggår: 1955–1956
Tillverkare: Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå.
Nummerserie: 902–905.
Motor: Scania-Vabis D812
Effekt: 115 kW, 155 hk.
Längd: 16,6 m.
Bredd: 2,6 m.
Tjänstevikt: 14,1,ton.
Godsyta: 24 m2, 6 ton.
Sth: 85 km/h.
Bilder: Länk