Fordonet finns bevarat
Godsrälsbuss SJ YFo5p
Läs mer om fordonstypen i utställningen: ”Stålbussen från Umeå – en färgstark slitvarg”.
Se alla objekt och bilder i arkivet med: YFo5p.
För bilder på respektive fordonsindivid se bilder i fordonslistan nedan.
Lista över rälsbussar av typen YFo5p
Littera | Nr | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
YFo5p | 902 | 1955-10-12 | 1955: Västervik. 1956: Linköping. 1963: Västervik. |
1964 | 1964 † | Bilder | 1964-02-04: Kollision, Hjortekrog. |
|
YFo5p | 903 | 1956-09-24 | 1956: Linköping. 1956: Skara. |
1965 | 1965 † | 1964-12-29: Kollision, Björsared. | ||
YFo5p | 904 | 1956-10-08 | 1956: Norrköping. 1960: Linköping. 1963: Västervik. 1964: Kalmar. 1965: Skara. |
1967 | ULJ | Bilder | 1967: Tjänstefordon. 1977: Såld till ULJ. |
|
YFo5p | 905 | 1956-10 | 1956: Kalmar. 1957: Skara. |
1970 | 1977 † | 1970: Ombyggd till tjänstefordon. 1972: Såld till RB. 1977-12-19: Kollision, Hägernäs–Viggbyholm. |
Förkortningar: RB=Roslagsbanan, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg. Källor: Arne Hällqvist, Svenska rälsbussar.
På bilden från Västervik den 10 maj 1964 ses godsrälsbussen SJ YFo5p 904 parkerad framför garaget vid Hallströmsgatan. Godsrälsbussen finns i dag bevarad på museibanan Upsala–Lenna Jernväg. Foto: Birger Ekelid
Godsrälsbuss SJ YFo5p
SJ YFo5p 902 i Hjortekrog. Foto: Birger Ekelid
Skiss över YFo5p. Källa: Järnvägsmuseet.
Fakta | SJ YFo5p |
Byggt antal: | 4 st |
Bevarat antal: | 1 st |
Byggår: | 1955–1956 |
Tillverkare: | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad, Umeå |
Nummerserie: | 902–905 |
Motor: | Scania-Vabis D812 |
Effekt: | 115 kW (155 hk) |
Längd: | 16,6 m |
Bredd: | 2,6 m |
Tjänstevikt: | 14,1,ton |
Godsyta: | 24 m2, 6 ton |
Sth: | 85 km/h |
Bilder: | Länk |