Fordonet är skrotat
Daterad: 5 juni 2010

Nya motorvagnar visas upp i Västervik

Lördagen den 5 juni 2010 visades Tjustbanans nya motorvagnar upp i Västervik. Satsningen på nya tåg gick på över 100 miljoner kronor – men för resenärerna väntade fortsatta problem.

I mars 2008, efter flera år av problem med inställda tåg, beslutade länstrafikbolagen i Kalmar och Östergötland att skaffa in nya fordon till trafiken på Tjustbanan Linköping–Västervik. Valet föll på en motorvagn av typen Itino från tillverkaren Bombardier Transportation.

– När vi börjar köra med de här tågen då räknar vi med att det ska vara slut med bussåkandet, då ska man kunna åka tåg igen, berättade Anders Lennartsson, tågchef på Östgötatrafiken, för P4 Östergötland i april 2010.

Nytt möter gammalt i Västervik, den 5 juni 2010. Till vänster nylevererade Y31 1426, till höger NVHJ C4 52 från 1878. Fotograf: Roland Enefalk

Tågen var bland annat utrustade med en låggolvsdel anpassad för funktionshindrade, en liten första klass-avdelning och en ny bränslesnålare motortyp. Totalt fyra nya motorvagnar beställdes för cirka 188 miljoner kronor och tillverkades i Hennigsdorf i Tyskland 2009–2010.

De nya Itinovagnarna visas upp i Västervik, den 5 juni 2010. Fotograf: Roland Enefalk

Lördagen den 5 juni 2010 skulle de nya motorvagnarna döpas och visas upp vid en ceremoni i Västervik inför trafikstart. Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd i Västervik, framhöll att trafiken är så angelägen för Västervik att kommunen gått in och finansierat inköpet av en motorvagn. Ulf Nilsson (S), styrelseordförande i Kalmar länstrafik, sade att de nya tågen kommer att bli ett lyft.

Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson håller tal vid invigningen av de nya Itinotågen. Fotograf: Roland Enefalk.

De nya fordonen döptes enligt följande: Y31 1423 ”Tage Danielsson”, Y31 1424 ”Traska”, Y31 1425 ”Garpe” och Y31 1426 ”Kung Märta”. Kl. 13.30 avgick motorvagnen ”Kung Märta” mot Linköping med särskilt inbjudna gäster och kl. 14.15 var turen kommen till allmänheten. Traska och Tage Danielsson kopplades samman och gjorde en fullsatt tur- och returresa Västervik–Gamleby.

Allmänhetens första provtur med Itinotågen har nått Gamleby. Fotograf: Roland Enefalk.

Måndagen den 7 juni startade den ordinarie trafiken på Tjustbanan. Tågtrafiken hade då varit inställd och ersatt med buss i nästan sex månader. Första tåg från Västervik var Y31 1423 ”Tage Danielsson” som avgick tidtabellsenligt kl. 05.41 med 21 passagerare ombord, dock ej betalande. Biljettsystemet hade inte kommit i gång, så de som inte löst sin biljett i förväg fick åka gratis.

Den 7 juni återupptogs tågtrafiken på Tjustbanan. Här står Y31 1423 redo för första turen från Västervik. Fotograf: Roland Enefalk.

De nya Itinotågen kom att ersätta de Y1-motorvagnar som varit i trafik på Tjustbanan sedan 1981. Sista trafikdag med Y1 Linköping–Västervik blev 20 november 2011 med Y1 1317 och 2013 såldes de fem motorvagnarna till Uruguay.

Men satsningen på de nya tågen kom inte att sätta stopp för problemen med tågtrafiken på Tjustbanan. Redan tre dagar efter trafikstart inträffade ett elfel i en av de nya motorvagnarna och tågen fick ersättas med buss. Fel på bromsar och kylrör har gjort att vagnarna fått tas ur trafik. Även andra problem har gjort att trafiken ofta fått ersättas med buss.