Fordonet finns bevarat

Ångloken vid NVHJ

Totalt 31 ånglok levererades under perioden 1877–1916 för trafiken på Norsholm–Västervik–Hultsfreds järnvägar, NVHJ. Loken levererades till de tre bolagen: HWJ=Hultsfred–Westerviks Jernväg, WÅB=Westervik–Åtvidaberg–Bersbo och NBJ=Norsholm–Bersbo Jernväg. I takt med nyleveranser kom en del äldre lok säljas och skrotas. 1924 sammanslogs bolagen till NVHJ och fordonen märktes om.

1949 övertogs bolaget av SJ och ångloken gavs ny identitet med littera och nummer. Under 1950-talet avvecklades den reguljära ångdriften i person- och godståg på f.d. NVHJ. I början av 1960-talet skickades de sista NVHJ-loken till skrot förutom ett. 1963 räddades NVHJ 22 / SJ L18p 3147 och finns i dag bevarad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

För bilder på respektive fordonsindivid se blålänkar i fordonslistan nedan.

Ångloken vid NVHJ

Listan uppdaterad: 2024-06-01

NVHJ id år 1924 Tidigare id Namn Tillv. Levererad Axelföljd Tillv.nr SJ id Bilder Slopad Skrotad Historik
HWJ 1/11 Westervik Krauss 1877 C 532 † 1915−19 1889: HWJ 1 ändrad till 11.
NVHJ 1 HWJ 2/12 Ankarsrum Krauss 1877 C 535 † 1946 1889: HWJ 2 ändrad till 12.
NVHJ 2 HWJ 3/13 Södra Tjust Nohab 1878 C 98 Bilder † 1940 1889: HWJ 3 ändrad till 13.
HWJ 4/14 Tunalän Nohab 1878 C 99 Bilder † 1946 1889: HWJ 4 ändrad till 14. 1917: Såld.
HWJ 15 Snabb Nohab 1889 1B 295 1927 † 1929 1908: Såld till STJ som lok nr 15. 1912: Såld till Ödegårdens kalkbruk.
HWJ 16 Rapp Nohab 1889 1B 296 † 1955 1908: Såld till STJ som lok nr 16. 1944: Såld till AB Västergötlands Förenade Kalkindustri, Övertorp.
WÅB 1 Gamleby Krauss 1877 C 533 Bilder 1914 † 1914
WÅB 2 Westervik Nohab 1878 C 96 Bilder 1918 † 1918
NVHJ 3 WÅB 3 Tjust Nohab 1878 C 97 Bilder 1934 † 1934
NVHJ 4 WÅB 4 Öfverum Nohab 1878 C 102 SJ K5p 3136 Bilder 1953 † 1954 1949-07-01: Övertagen av SJ.
WÅB 5 Åtvidaberg Krauss 1877 C 534 Bilder 1918 † 1918−19
WÅB 6 Blixten Nohab 1889 1B 293 Bilder 192x † 192x 1916: Såld till OKB byggnad.
WÅB 7 Kometen Nohab 1889 1B 294 Bilder 192x † 192x 1916: Såld till OKB byggnad.
NBJ 1 Krauss 1877 C 534 1918 † 1918−19 1878: till WÅB som nr 5.
NVHJ 8 NBJ 2/8 Björsäter Krauss 1878 C 709 † 1939 1889: NBJ 2 ändrad till 8.
NBJ 3/9 Örtomta Krauss 1878 C 710 Bilder 1920 † 1920 1889: NBJ 3 ändrad till 9.
NVHJ 10 NBJ 10 KMV 1899 1C/1C1 66 SJ S23p 3139 Bilder 1954 † 1954 1928: Överhettare. 1930: Ombyggd till enmanslok och 1C1-axelföljd. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 11 HWJ 17 KMV 1899 1C 65 SJ S5p 3137 Bilder 1950 † 1950 1930: Överhettare. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 12 HWJ 19 KMV 1901 1C 75 SJ S5p 3138 Bilder 1957 † 1958 1929: Överhettare. 1949-07-01: Övertagen av SJ. 1957-10-25: Beslut om skrotning.
NVHJ 13 WÅB  20 KMV 1899 2B 64 Bilder 1940 † 1940
NVHJ 14 HWJ 18 KMV 1900 2B/2B1 70 SJ W5p 3141 Bilder 1952 † 1953 1932: Överhettare och ombyggd till enmanslok och 2B1-axelföljd. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 15 NBJ 15 VMF 1913 1C1 166 SJ S24p 3140 Bilder 1957 † 1958 1947-11-27: Utrustad med oljeeldning. 1949-07-01: Övertagen av SJ. 1951-04: Revision (pannbyte) i Kalmar. 1952-01: Utlånad till Uddevalla (f.d. ULB). 1953-02: Utlånad till Göteborg (36 ms). 1953-05: Omplacerad till Göteborg (36 ms). 1957-10-26: Slopad. 1958-07: Skrotad i Vislanda.
NVHJ 21 WÅB 21 Nohab 1904 2B-2 738 Bilder 1940 † 1940
NVHJ 22 HWJ 22 Nohab 1907 1C-2 848 SJ L18p 3147 Bilder 1963 1949-07-01: Övertagen av SJ. 1950-03: Revision i Kalmar. 1955-12: Revision (pannbyte) i Kalmar. 195x: Uppställd i Valdemarsvik. 1963: Överförd till JVM, deponerad hos TKF i Västervik. 1971–1979: Uppställd i museitåg. 1979: Flyttad till TJF. 1983: Såld till TJF.
NVHJ 23 HWJ 23 VMF 1913 1C-2 164 SJ L19p 3149 Bilder 1954 † 1955 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 25 WÅB 25 Nohab 1912 1C-2 997 SJ L18p 3148 Bilder 1963 † 1964 1947-09-26: Utrustad med oljeeldning. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 26 WÅB 26 VMF 1913 1C-2 165 SJ L19p 3150 Bilder 1955 † 1955 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 30 WÅB 30 Motala 1914 1C1-2 525 SJ L15p 3142 Bilder 1957 † 1958 1936: Ombyggd till enmanslok. 1949-07-01: Övertagen av SJ. 1957: Avställd i Jenny. 1957-10-25: Beslut om skrotning.
NVHJ 31 HWJ 31 Motala 1914 1C1-2 526 SJ L15p 3143 Bilder 1955 † 1955 1934: Ombyggd till enmanslok. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 32 HWJ 32 Motala 1914 1C1-2 527 SJ L15p 3144 Bilder 1960 † 1963 1933: Ombyggd till enmanslok. 1949-07-01: Övertagen av SJ. 1957: Avställd i Jenny. 1960: Skickad till Vislanda. 1961: Skickad till Linköping och reserverad för planerat järnvägsmuseum. 1963-08: Skrotad i Vislanda.
NVHJ 33 NBJ 33 Motala 1914 1C1-2 528 SJ L15p 3145 Bilder 1955 † 1955 1937: Ombyggd till enmanslok. 1949-07-01: Övertagen av SJ.
NVHJ 34 NBJ 34 Motala 1916 1C1-2 579 SJ L15p 3146 Bilder 1960 † 1960 1938: Ombyggd till enmanslok. 1949-07-01: Övertagen av SJ.

Axelföljd: 1B=En löpaxel+två drivaxlar, 2B=Två löpaxlar+två drivaxlar, 2B1=Två löpaxlar+två drivaxlar+en löpaxel, C=Tre drivaxlar, 1C=En löpaxel+tre drivaxlar, 1C1-2=En löpaxel+tre drivaxlar+en löpaxel och tvåaxlig tender.  Förkortningar: WÅB=Westervik–Åtvidaberg–Bersbo Jernväg, NBJ=Norsholm–Bersbo Jernväg, HWJ=Hultsfred–Westervik Jernväg, NVHJ=Norsholm–Västervik–Hultsfreds Järnvägar, JVM=Järnvägsmuseet, Krauss=Krauss & Cie, München, Tyskland, KMV=Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Nohab=Nydqvist & Holm AB, Trollhättan, VMF=Vagn- & Maskinfabriksaktiebolaget i Falun, TKF=Tjustbygdens Kulturhistoriska Förening, TJF=Tjustbygdens Järnvägsförening Källor: Stig Svallhammar: Kronan på verket, Lars-Olov Karlsson: Sveriges smalspåriga ånglok, Ola Almquist.