Ångdressinen på inspektionsresa vid Fagersand på linjen mellan Ankarsrum och Hjorted.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1904
ID: Jvm_KDAJ01933
Banvakt Lundberg med familj vid banvaktstuga 44 Fagersand.
Foto: Erik Lehmann
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1917
ID: Jvm_KDAJ01932
Banvaktstuga 44 Fagersand med Långsjön i bakgrunden.
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: 1920-talet
ID: Jvm_KAFR00708
Lokalgodståg till Totebo draget av lokomotorerna SJ Z4p 406 och 403 vid Fagersand.
Foto: Hans Blomberg
Daterad: År 1971-1973
ID: HABL00073
Ersättningsbuss och rälsbussen SJ YP 900 vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Bussen är antingen Kraftbuss 8 (BEO566) eller 57 (BDE756), Mercedes LPO913 med kaross från Oy Trafora Ab, Pargas, Finland. Årsmodell 1975. De såldes 1984 respektive 1986.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00035
Riksväg 33 och järnvägen vid Fagersand.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00036
Rälsbussen SJ YP 900 uppställd vid Fagersand efter raset vid Långsjön.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 14 mars 1976
ID: LEMA00037
Byte mellan Kraftbuss 34 (ESW160) och rälsbussen SJ YP 884 vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Bussen är en Scania-Vabis B7153 med kaross från Hägglund & Söner, Örnsköldsvik. Årsmodell 1957. Den levererades till Trafik AB Oskarshamn–Västervik (OTV) och erhöll där så småningom nr 1. OTV övertogs av Västerviks Kraft AB 1966-07-01. Den skrotades 1976.
Foto: Mats Andersson
Daterad: 1 april 1976
ID: MAAN00022
Byte mellan buss och rälsbussen SJ YP 884 vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Foto: Mats Andersson
Daterad: 1 april 1976
ID: MAAN00020
Rälsbussen SJ YP 884 och Kraftbuss 34 (ESW160) vid Fagersands hållplats. Tågtrafiken är ersatt med landsvägsbuss mellan Ankarsrum och Fagersand på grund av raset vid Långsjön.
Bussen är en Scania-Vabis B7153 med kaross från Hägglund & Söner, Örnsköldsvik. Årsmodell 1957. Den levererades till Trafik AB Oskarshamn–Västervik (OTV) och erhöll där så småningom nr 1. OTV övertogs av Västerviks Kraft AB 1966-07-01. Den skrotades 1976.
Foto: Mats Andersson
Daterad: 1 april 1976
ID: MAAN00021
Rälsbussen SJ YP 888 utbyter resenärer med landsvägsbuss i Fagersand på grund av raset vid Långsjön. Landsvägsbussen är en av de två Mercedesbussar som levererades till Västerviks Kraft AB före högertrafikomläggningen, men var avsedda att byggas om. De fick under vänstertrafiktiden ett udda dörrarrangemang med båda dörrarna mellan hjulaxlarna. Där de smalare fönstren på vänstersidan är har det varit dörrar.
Bussen är Kraftbuss 4, en Mercedes O322. Årsmodell 1964. Den avfördes som skrotad 1976-06-30.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 17 april 1976
ID: LEMA00038
Banan vid Fagersand. I bakgrunden riksväg 33 och Långsjön.
Foto: Bertil Ericsson
Daterad: 3 juni 1978
ID: BEER00167
Tåg 2158 med YP 808+873 vid hållplatsen Fagersand.
Foto: Per-Olov Brännlund
Daterad: 12 juli 1983
ID: POBR00081
Tåg med UBYP 2133+YP 886 vid Fagersand.
Foto: Per-Olov Brännlund
Daterad: 31 oktober 1983
ID: POBR00080
Översvämning i spåret vid Fagersand.
Foto: Birger Ekelid
Daterad: 2002
ID: BIEK01654