Höversby
I Höversby fanns förr både sågverk och hamnspår för virkestransporterna på sjön Hövern. Stationshuset finns i dag kvar i bevarat skick som privatbostad.
Höversby bestod ursprungligen av gården med samma namn. Gården är omnämnd med namn sedan medeltiden. Namnet anknyter till den närbelägna sjön Hövern. De ganska glesbebygda omgivningarna beror på markinnehavet tillhör några större gods.
Vykort med Höversby station och stins Wallin år 1910. Samling: Järnvägsmuseet
Järnvägen kom att ansluta till sjön Hövern med ett sidospår till hamnen som anlades av järnvägsbolaget. En kanal drogs också mellan Hövern och Lången vid St. Kinäs för att utvidga upptagningsområdet ytterligare. Sjöarna har en sammanlagd yta på 7,6 kvadratkilometer och ångbåtstrafiken i anslutning till hamnen i Höversby upphörde under 1950-talet.
Det var främst virke som transporterades på sjöarna och vid hamnen i Höversby anlades ett sågverk. Någon industri i övrigt etablerades inte runt järnvägen.
Vy över järnvägen och sågverket i Höversby år 1959. Foto: Arkiv Digital
Järnvägsstationen
Järnvägsstationen med sina byggnader började anläggas i anslutning till järnvägsbygget 1877–1878. Byggnaden var av samma typ som övriga stationshus mellan Norsholm och Bersbo.
Vy över den rivna bangården i Höversby i april 1966. Foto: Tomas Werner
Stationshuset byggdes timmer och fick senare panelade fasader. Förutom stationshuset med trädgård byggdes godsmagasin, ekonomihus, jordkällare, avträde.
Stationshuset är bevarat och numera privatbostad.
Höversby station
Avstånd: 16,9 km från Norsholm.
Signatur: Hv (NVHJ) / Hvy (SJ).
Öppningsdatum: 20 november 1878.
Stationen nedklassades till håll- och lastplats: 1939.
Nedläggning av gods- och persontrafik: 27 september 1964.
Järnvägsstationen var förenad med poststation fram till: 30 september 1957.
II klass. Frilastspår för 6 vagnar och lastkaj för 2 vagnar. Sidospår till hamnen. 3 lastbryggor, Hamnens djup 1,5 m och kajlängd 30. Hamnspår för lastning och lossning av 28 vagnar. Hamnkran med 2 tons lyftkraft. Fotogenbelysning inomhus och på bangården.
Källa: Sveriges järnvägar 1921
Stationsföreståndare i Höversby
År | Namn | Född | Från | Till |
1878–1911 | Johannes Wallin | 1842 | Pension 1911 | |
1911–1920 | Johan Hjalmar Wallberg | 1879 | Stk 1906 | Stf Björsäter 1920 |
1920–1927 | Carl Gustaf Carlsson | 1879 | Fbk 1918 | Stf Nelhammar 1927 |
1927–1934 | Axel Robert Forsberg | 1881 | Stfm Blägda 1923 | Stfm Vena 1934 |
1934–1937 | Signe Elisabet Frid | 1897 | Plv Halleby 1926 | |
1937–1943 | Anna-Greta Ekström | 1916 | Avliden 1943 | |
1943–1956 | Ingrid Elisabet (Inga-Lisa) Jansson | 1920 | Anställd 1947-12-07 | Apeb 1956 |
1956–1957 | Jenny Katarina Jansson | 1898 | Avliden 1957 | |
1957–1957 | Regina (Ina) Maria Gustafsson | 1916 | Avsked 1957 |
Förkortningar: Apeb=Avsked på egen begäran, Plv=Platsvakt, Stf=Stationsföreståndare, Stfm=Stationsförman, Stm=Stationsmästare.