Diesellok SJ Tp
1954 levererades 25 st smalspåriga diesellok av typ Tp till Statens Järnvägar. Loken tillverkades av Maschinenbau Kiel, MAK, i Tyskland, förutom fem stycken som byggdes av ASJ i Falun. Tp-loken kom att ersätta ångloken som dragkraft i person- och godståg och sattes först in på Västgötabanorna Göteborg–Gårdsjö, Lidköping–Stenstorp och Skara–Axvall. På grund av Tp-lokens högre axeltryck kunde de inte användas på banor med för klen räls eller banöverbyggnad.
Först efter ett rälsbyte kunde loktypen sättas in på linjerna Hultsfred–Västervik och Västervik–Kimstad. Under perioden 1957–1966 fanns som mest nio Tp-lok placerade i Västervik för godstågstjänst. Tp-loken kom även användas på exempelvis sträckorna Uppsala–Hallstavik, Norrköping–Finspång, Växjö–Hultsfred, Kalmar–Berga och Kalmar–Torsås.
I takt med nedläggningen av smalspåriga järnvägar under 1960-talet minskade behovet av loktypen. 1965–1966 byggdes 15 st Tp-lok om till normalspår och fick beteckningen T23. Hos SJ användes Tp-loken fram till mitten av 1980-talet, då godstrafiken lades ned på sträckorna Växjö–Braås, Vara–Götene och Nossebro–Vara. I dag finns fyra st Tp-lok bevarade och tio st T23-lok hos olika järnvägsföreningar.
För bilder på respektive fordonsindivid se blålänkar i listan nedan. För alla bilder på respektive loktyp se följande länkar: Tp och T23.
Lista över Tp-lok
Listan uppdaterad: 2024-06-11. Observera: Uppgifter om placeringar är inte komplett.
Nr | Tillverkare | Levererad | Placeringar vid SJ | Slopad | Skrotad | Bevarad | Bilder | Anmärkningar |
3500 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1957: Västervik, 1965: Kalmar, 1977: Skara. 1984: Vara |
1987 | AGJ | Bilder | 1957-05-01: Placerad i Västervik, 1962-07-12: Revision klass A i Örebro. 1965-09-01: Flyttad till Kalmar. 1977-06-01: Skara. 1982-10-21: Urspårning i Nossebro. 1984-11-15: Ankom Örebro för motorbyte. 1987: Såld till AGJ. | |
3501 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1957: Västervik. |
1965 | † 1987 | Bilder | 1957-06-01: Placerad i Västervik. 1959-06-18: Revision klass A. 1965-10-25: Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 124. | |
3502 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1957: Västervik, 1960: Rimbo. |
1965 | ULJ* | 1956-06-18: Revision klass A. 1957-11-01: Placerad i Västervik. 1960-11-01: Placerad i Rimbo. 1966: Ombyggd till T23 125. 2003: Såld till ULJ (reservdelar). | ||
3503 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1957: Västervik, 1966: Växjö, 1973: Skara. |
1987 | AGJ | Bilder | 1957-05-01: Placerad i Västervik. 1961-07-28: Revision klass A i Örebro. 1966-02-01: Placerad i Växjö. 1970: Utlånad till Kalmar. 1973-07-01: Placerad i Skara. 1987-04-23: Såld till VHVJ. 1992-09-11: Dragkraft i sista tåget Västervik–Växjö. 1993-03-31: Såld till SMAB. 1999: Såld till AGJ. | |
3504 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1957: Västervik. |
1964 | SÅS* | Bilder | 1957-05-01: Placerad i Västervik. 1958-11-17: Revision klass A. 1963-03-01: Avställd i Åtvidaberg. 1964-11-17 : Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 113. 2003: Såld till SÅS. | |
3505 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1958: Västervik. |
1965 | † 1987 | Bilder | 1957-08-02: Revision klass A. 1958-01-01: Placerad i Västervik. 1965-03-22: Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 116. | |
3506 | MAK | 1954 | 1954: Växjö, 1957: Västervik. |
1965 | † 2009 | Bilder | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1957-02: Revision klass A. 1957-06-01: Placerad i Västervik. 1965-01-13 : Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 114. | |
3507 | MAK | 1954 | 1954: Växjö, 1957: Västervik, 1960: Rimbo. |
1965 | LJM* | Bilder | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1957-06-01: Placerad i Västervik. 1960-02: Revision klass A. 1960-05-01: Placerad i Rimbo. 1965: Ombyggd till T23 119. 2003: Såld till BJs. 2004: Såld till LJM. | |
3508 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1966: Växjö. |
1986 | EH | Bilder | 1965-09: Inlånad till Växjö från Skara. 1966-04-01: placerad i Växjö. 1984-05: Sänd till Örebro för revision klass R4. 1985-01-17: Ankom till Växjö. 1986-10-30: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 1997: Deponerad hos SkLJ. 2005-08-24: Såld till EH, fortsatt deponerad hos SkLJ. | |
3509 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1961: Rimbo, 1970: Mörby, 1973: Växjö. |
1974 | † 1975 | 1961: Placerad i Rimbo. 1970-06-01: Placerad i Mörby. 1973-07-01: Placerad i Växjö. 1975: Skrotad i Vislanda. | ||
3510 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1961: Västervik. |
1965 | GBBJ* | Bilder | 1958-07: Revision klass A. 1961-06-01: Placerad i Västervik. 1965-08-02: Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 121. 2003: Såld till SÅS. 2011: Såld till GBBJ. | |
3511 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1962: Rimbo, 1970: Mörby. |
1977 | † 1977 | 1962: Placerad i Rimbo. 1970-06-01: Placerad i Mörby. 1977-07-01: Slopad. 1977-08: Skrotad i Vislanda. | ||
3512 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1962: Västervik, 1963: Rimbo, 1970: Mörby. |
1970 | † 1970 | Bilder | 1959-03: Revision klass A. 1962-04-01: Placerad i Västervik. 1963-09-01: Placerad i Rimbo. 1970-06-01: Placerad i Mörby. 1970-11: Skrotad i Vislanda. | |
3513 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1959: Rimbo, 1961: Västervik, 1962: Rimbo, 1970: Mörby |
1971 | † 1972 | Bilder | 1959: Placerad i Rimbo. 1961-01-25: Revision klass A. 1961-12-01: Placerad i Västervik. 1962-01-01: Placerad i Rimbo. 1970-06-01: Placerad i Mörby. 1972: Skrotad i Örebro. | |
3514 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1964: Västervik. |
1965 | † 1998 | 1958-11-01: Uthyrd till SRJ. 1960-04-28: Revision klass A. 1964-05-08: Placerad i Västervik. 1965-03-15: Skickad till Örebro för ombyggnad till T23 115. 1980: Såld till Gullfiber. 1990: Såld till Österlentåg. 1994: Såld till Ekefors skrot. | ||
3515 | MAK | 1954 | 1954: Skara, 1973: Kalmar, 1975: Rimbo, 1977: Växjö. |
1987 | ULJ | Bilder | 1958-02-21: Uthyrd till SRJ. 1973-07-01: Placerad i Kalmar. 1975: Placerad i Rimbo. 1977-06-30: Sista vagnuttagning Rimbo–Uppsala Ö. 1977-08-02: Anländ till sin nya hemstation Växjö. 1982: Ombyggd med normalspårsbuffertar. 1984-03-14: Åter i Växjö efter revision av löpverk och hjulbyte i Örebro. 1987-04-23: Såld till VHVJ. 1993-03-31: Såld till SMAB. 1993-08-23: Uthyrd till 1997-09-30 till SL Bansystem (Roslagsbanan). 1997: Deponerad till ULJ. 2005-08-24: Såld till EH. 200x: Såld till ULJ. | |
3516 | MAK | 1954 | 1954: Växjö, 1958: Västervik, 1964: Rimbo, 1970: Mörby, 1973: Rimbo. |
1977 | † 1977 | Bilder | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1954: Utlånad för bettåg Borgholm–Mörbylånga. 1956-11-15: Revision klass A. 1958-11-01: Placerad i Västervik. 1961-04-12: Revision klass A. 1964-04-01: Placerad i Rimbo. 1977-07-01: Slopad. 1977-09: Skrotad i Vislanda. | |
3517 | MAK | 1954 | 1954: Växjö. | 1965 | † 2009 | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1964-06: Avställd till 1965-04. 1965: Ombyggd till T23 117. 1988: Överförd till BV. 2003: Såld till Ekefors skrot. | ||
3518 | MAK | 1954 | 1954: Växjö. | 1965 | BJs* | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1966: Ombyggd till T23 127. 1988: Överförd till BV. 2003: Såld till BJs. | ||
3519 | MAK | 1954 | 1954: Växjö. | 1965 | GBBJ* | Bilder | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1966: Ombyggd till T23 126. 1988: Överförd till BV. 2004: Såld till GBBJ. | |
3520 | ASJF | 1954 | 1954: Skara, 1964: Västervik, 1964: Växjö, 1965: Rimbo. |
1965 | BJs* | Bilder | 1965: Placerad i Rimbo. 1966: Ombyggd till T23 122. 1990: Såld till BJs. | |
3521 | ASJF | 1954 | 1954: Skara, 1956: Västervik, 1958: Växjö. |
1965 | AGJ* | Bilder | 1956-11-01: Placerad i Västervik. 1956-11-27: Revision klass A. 1958-11-01: Placerad i Växjö. 1966: Ombyggd till T23 123. 1990: Såld till AGJ (reservdelar). | |
3522 | ASJF | 1954 | 1954: Växjö, 1966: Kalmar, 1970: Skara. |
1972 | † 1973 | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1973: Skrotad i Vislanda. | ||
3523 | ASJF | 1954 | 1954: Växjö. | 1965 | mfGDJ* | 1954-07-01: Placerad i Växjö. 1966: Ombyggd till T23 120. 1988: Överförd till BV. 2003: Såld till SKÅJ. 2020: Såld till mfGDJ. | ||
3524 | ASJF | 1954 | 1954: Skara, 1957: Kalmar. |
1965 | BJs* | 1965-02: Utlånad till Växjö till 1965-05. 1966: Ombyggd till T23 118. 1988: Överförd till BV. 2003: Såld till NJ. 2005: Såld till BJs. |
Förklaring: *=Loket är ombyggt till T23. Förkortningar: ASJF=AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun, AGJ=Anten Gräfsnäs Järnväg, BJs=Bergslagernas Jernvägssällskap, BV=Banverket, EH=Evald Hammarström, GBBJ=Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum, LJM=Landeryds Järnvägsmuseum, MAK=Maschinenbau Kiel GmbH, mfGDJ=Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg, NJ=Nässjö Järnvägsmuseum, SkLJ=Skara–Lundsbrunns Järnvägar, SKÅJ=Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg, SMAB=Småländska Smalspåret AB, SÅS=Stockholms ånglokssällskap, ULJ=Upsala–Lenna Jernväg, VHVJ=Växjö–Hultsfred–Västervik Järnvägs AB. Källor: Ola Almquist, Stig Lundin, Svenska-lok.se, Ångwisslan och Järnvägshistoriskt forum.