Lokalgodståg draget av lokomotorerna SJ Z4p 406 + 403 möter rälsbusståg med SJ UBYP 2133 främst.
Foto: Hans Blomberg
Daterad: År 1971-1973
ID: HABL00070
Tågklareraren i Verkebäck ger avgång till lokalgodståg draget av lokomotorerna SJ Z4p 406 och 403.
Foto: Hans Blomberg
Daterad: År 1971-1973
ID: HABL00071
Lokalgodståg till Totebo draget av lokomotorerna SJ Z4p 406 och 403 någonstans längs linjen.
Foto: Hans Blomberg
Daterad: År 1971-1973
ID: HABL00072
Z4p 406 + 405 i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: januari 1971
ID: LEMA00153
Lokomotorerna SJ Z4p 406 + 405 med på överföringsvagnar upplastad utställningsvagn SJ S6 2702 märkt Osby.
Foto: Birger Ekelid
Daterad: februari 1971
ID: BIEK00351
Lokalgodståg 8995 draget av tre lokomotorer SJ Z4p i Jenny.
Foto: Wilhelm Häggström
Samling: Järnvägsmuseet
Daterad: mars 1971
ID: Jvm_KDAJ00046
SJ Z4p 403+405 i Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 22 mars 1971
ID: LEMA00199
Då och då förekom ”trådsäsonger”, när större mängder tråd ankom för vidaretransport till Verkebäck, där rullarna lastades om med kran till traktor och vagn för sista sträckan till Gunnebo bruk. Då kunde det som denna dag, den 26 mars 1971 det hända att de två multipelkopplade lokomotorerna Z4p 405 + 403 förstärktes med ytterligare en – i detta fall ej multipelkopplingsbar, nämligen Z4p 266. Bilden av tåget tillbaka till Västervik med i huvudsak tomvagnar - är tagen utanför AB Slipmaterials fabrik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 26 mars 1971
ID: LEMA00011
SJ Z4p 405+403+266 vid Holländaregatan i Västervik. Vid korsningen ses f.d. banvaktstugan Väderkvarn.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 26 mars 1971
ID: LEMA00207
SJ Z4p 403 +405 vid stationen i Verkebäck.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 1 april 1971
ID: LEMA00222
Rampning, d.v.s. växling av de normalspårsvagnar på överföringsvagnar som i detta fall ska avgå till Verkebäck och Ankarsrum påföljande vardagsmorgon. Tidtabellen var vid denna tid sådan att godståget på smalspåret, lokalt kallat ”Grytfoten”, avgick tidigt på morgonen, innan dagens normalspårsgodståg hunnit till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 6 maj 1971
ID: LEMA00014
Z4p 397+399 på väg mot Vetlanda från Kvillsfors.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 21 maj 1971
ID: LEMA00232
Z4p 405 +Z4p 406 ankommer med lokalgodståget "Grytfoten" till Västervik.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00015
När lokalgodståget ”Grytfoten” ankommit Västervik från Ankarsrum och Verkebäck gick de två multipelkopplade lokomotorerna som dragit det normalt i stall. Denna dag, den 20 september 1971, var det SJ Z4p 405+406, och en annan lokomotor – Z4p 266 – tog över rampningen av vagnar till och från normalspåret.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 20 september 1971
ID: LEMA00016
Lokomotorn SJ Z4p 315 (f.d. Z4tu) på skrotningsplatsen i Vislanda.
Foto: Lars Lindén
Daterad: 1972
ID: LALI00034
Snöskruven A 7, placerad i Växjö, med SJ Z4p 266 och spårrensare står här klar att avgå från Västervik den 8 februari 1972. Just denna dag var det dock blidgrader och snömodd, varför nyttan inte stod klar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 8 februari 1972
ID: LEMA00023
Z4p 261 sköter växlingen i Stubbemåla. Här en vagn från EKA i Bohus som växlas fram för att dras av överföringsvagnen och upp på en vagnbjörn.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00181
De två spår som användes för överföringen av normalspåriga godsvagnar mellan överföringsvagn och vagnbjörn via ett kort normalspår. På båda sidorna om Z4p 261 ses vad som troligen är vagnar lastade med pappersmassa på väg från bruket till Kalmar och längre bort.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00192
SJ Z4p 261 drar undan de överföringsvagnar med öppna tomvagnar som ska till bruket med vagnbjörn. De har blockerat linjen för avgången mot Sandbäckshult och Kalmar.
Foto: Lennart Malmsten
Daterad: 16 mars 1972
ID: LEMA00193